Biltema om bojkotten: ”Vill inte spä på hets”

Nu går Biltema ut och förklarar sin bojkott. Bakom ligger en stor undersökning.
– När handeln fylls av kampanjer, pushnotiser och stressade reapåminnelser under Black Week väljer Biltema en annan väg, säger marknadschefen Johan Gerdevåg.

Den som hade förväntat sig rea på Biltema under Black Friday i morgon kommer att bli besviken. Företag väljer att inte sänka sina priser. Alla 64 varuhus i Sverige behåller sina priser. Bakom beslutet ligger en opinionsundersökning som de gjort.

Där uppger 76 procent att de inte tror att Black Week ger de bästa priserna. Flera upplever även att black week skapar stress och impulsköp. 
– Vi vill inte spä på den hetsen. Vårt mål är att människor ska kunna göra sina inköp i lugn och ro och känna att priset är rätt även utan kampanjer, säger Johan Gerdevåg.

Undersökningen visar också att svenskarna tröttnat på kundklubbar. Hos många företag måste du vara medlem och registrera dig för att få handla. Men 60 procent tycker att de får för mycket mejl och sms från butikskedjor. 
– Vi tänker att man inte ska behöva dela med sig av halva sitt privatliv för att få ett bra pris. Hos oss är alla välkomna och alla får samma pris. Så enkelt är det, säger Johan Gerdevåg.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt