Storbritannien inför kilometerskatt på elbilar. Sverige kan följa efter.
– Den här frågan har även utretts i Sverige där vi måste förstå att vägar kostar pengar, säger Ronny Svensson på Ynnor AB.
Idag klubbades den brittiska budgeten. Ett av förslagen handlar om att införa en kilometerskatt på elbilar och laddhybrider. Enligt förslaget ska de beskattas efter hur många kilometer de rullar. Regeringen är rädd för att det ständigt ökande antalet elbilar kommer att bli en dyr affär för staten. Eftersom de inte tankar som normalt folk.
– Den nya avgiften kommer sannolikt att minska efterfrågan på elbilar eftersom den ökar deras livstidskostnad, säger organisationen Office for Budget Responsibility. Enligt förslaget drabbas elbilar av en skatt på nästan 40 öre per mile (1,6 km). För laddhybrider är det halva priset. Och det får tung kritik från flera brittiska motororganisationer. Enligt dem gör premiärminister Keir Starmer och hans finansminister Rachel Reeves så att efterfrågan på elbilar kommer att minska med 400 000 fordon till 2031.

Förslaget är även aktuellt i Sverige. Här har frågan utretts av en grupp experter. Där kom man fram till att föreslå ett system som redan finns i en rad andra länder.
– Jag var med i en utredning där man skulle komma fram till ett liknande system för Sverige. Det är färdigt och klart men har ännu inte nått politikerna, säger Ronny Svensson.
I Storbritannien spelar det ingen roll om du kör på vischan eller mitt inne i London. Det är ändå samma taxa. Den svenska utredningen kom fram till ett annat förslag.
– Idéen med utredningen var att man ska beskatta var och hur man kör. Det skulle kosta mer att färdas i storstad än på landsbygden. Dessutom skulle det vara dyrare att köra på de större vägarna än de mindre.
Operera in spion-puckar
Tekniken finns redan. I Belgien och Singapore har man ett sådant här system. Det skulle innebära att alla elbilsägare tvingas åka till verkstaden för att montera in en spion-puck.
– Det här skulle skötas med puckar som monteras in i bilarna. Det finns redan liknande system i till exempel Belgien.
Frågan ligger på is i Sverige. Men det är inte omöjligt att det blir verklighet en dag. När antalet elbilar ökar på vägarna minskar också skatteintäkterna.
– Man satte ett datum, men det var orealistiskt. Vi måste inse att vägar kostar. Det spelar ingen roll om det är statligt eller en vägförening. Allt drar pengar och sedan sliter småbilar mindre på vägarna än de stora bilarna.
Snart arrangeras Tjänstebilsdagen i Stockholm. Flera av de tunga namn som var med i utredningen kommer då att träffas igen.
– Vi var flera stycken som var med i den här utredningen, förutom mig kan också nämnas Magnus Nilsson, avslutar Ronny Svensson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















