BMW-chefen sågar EU:s politik. Han varnar för att Bryssel är på väg att rasera hela Europas bilindustri – med ett beslut han beskriver som direkt farligt.
– Det är en farlig felväg att förbjuda förbränningsmotorer, säger BMW:s vd Oliver Zipse.
BMW:s vd Oliver Zipse höjer återigen tonen kraftigt mot EU:s plan att stoppa nya bensin- och dieselbilar från 2035. Han menar att politikerna håller på att driva Europa in i ett tekniskt och ekonomiskt riskområde. Och kallar beslutet för ett av de mest missriktade i modern tid.
– Det generella förbudet mot bilar med förbränningsmotor från 2035 är en farlig felväg säger Zipse till Autobild.
Zipse framhåller att BMW fortsätter expandera sitt elbilsprogram med Neue Klasse och nya iX3, men att elektrifieringen inte får bli ett tvång. Han understryker att kunderna även i framtiden ska kunna välja mellan elbilar, förbränningsmotorer och hybrider. Samtidigt avfärdar han EU:s antagande att marknaden efter 2035 skulle fungera som i dag och att utsläppsminskningar bara kan ske via elbilar
– De antagandena är helt enkelt fel, säger BMW-vd:n.

Zipse varnar för att politiken ignorerar tre kraftiga varningssignaler: kunderna går över långsammare än prognoserna, laddnätet byggs ut för långsamt och elpriserna ligger på nivåer som gör omställningen svårare. Han menar att EU blundar för att mycket av den värdekedja som krävs för elbilar redan flyttat utanför Europa, något som riskerar både jobb och industriell självständighet.
Zipse ser även stora risker för jobben. Bilindustrin består av tusentals sammankopplade företag som drabbas samtidigt om produktionen faller.
– Marknaden krymper, produktionen minskar och till slut kostar det jobb, säger Zipse till Autobild.
Trots att BMW går starkt vill han inte tona ned problemen hos den tyska leverantörskedjan, där många mindre företag redan börjar få svårt att finansiera sina investeringar. Fler konkurser är enligt honom ett tydligt tecken på att omställningen sker för snabbt. Han varnar för en dominoeffekt, när några faller riskerar hela kedjan att skadas.
Zipse vill därför att Tyskland tar en ledande roll i EU och driver på för en ändrad kurs. Han menar att Europa måste låta tekniken utvecklas fritt och inte stänga dörren för förbränningsmotorer – särskilt när kunderna fortfarande efterfrågar dem. Först då, enligt BMW-chefen, kan både innovation, jobb och klimatmålen hänga ihop utan att industrin offras på vägen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















