Nu kommer de billiga elbilarna på bred front. Tyska ADAC har testat de sex billigaste eldrivna minibilarna på marknaden. Det tydliga vinnaren kostar under 300 000 kronor.
Många anger att priset är den viktigaste anledningen till att de inte gått över till elbil. En rymlig elektrisk familjebil kostar från en halv miljon kronor. Men nu kommer de billiga elektriska minibilarna på bred front. Många tillverkare har stora förhoppningar på dem. I Sverige går det nu att köpa en helt ny elbil för under 300 000 kronor. Det är fortfarande en bra bit över den billigaste bensinbilen som är Dacia Sandero för 189 900 kronor.
Tyska bilistorganisationen ADAC tog ut Europas sex billigaste elbilar för att se vilken som är det bästa köpet. De tittade extra noga på hur mycket man egentligen får för pengarna och om räckvidden förslår i de billiga elbilarna. Bilarna de jämförde var BYD Dolphin Surf, Citroën e-C3, Dacia Spring, Fiat Grande Panda, Hyundai Inster och Leapmotor 03. De försökte testa de billigaste versionerna, men det visade sig att instegsversionerna av BYD Dolphin Surf och Dacia Spring var omöjliga att få tag på.


De upptäckte att de riktigt billiga elbilarna blivit både rymligare, bättre och fått längre räckvidd. Dessutom går de numera att snabbladdas, förutom Dacia Spring som bara kan långsamladdas. De förutspår nu att billiga bensinbilar försvinner, och ersätts av de små elbilarna.
Enligt ADAC är Hyundai Inster den tydliga vinnaren bland de små elbilarna. Den visade sig ha den längsta räckvidden med 29 mil, medan Dacia Spring kom sist och bara hade 18,5 mils räckvidd. Dessutom använde den utrymmena optimalt. Nackdelen var att bromssträckan var bland de längsta och att strålkastarna vars svaga. I Sverige kostar Hyundai Inster från 299 900 kronor.
Fiat Grande Pande var näst bäst och hade också hyfsade utrymmen. Räckvidden på 25 mil hör till de bättre i klassen. Fiat i Sverige har inte släppt någon prislista, men mer välutrustade bilar finns redan att köpa för 359 900 kronor. Trea i testet blev Citroën e-C3, BYD Dolphin Surf slutade fyra, medan Leapmotor T03 kom näst sist och Dacia Spring blev Jumbo.
Bästa billiga elbilen (lägst betyg är bäst)
| Modell | Räckvidd (km) | Köregenskaper | Betyg |
| Hyundai Inster Select | 290 | 2,7 | 2,3 🟩 |
| Fiat Grande Panda Electric RED | 250 | 2,6 | 2,5 🟩 |
| Citroën e-C3 You | 255 | 2,6 | 2,6 🟨 |
| BYD Dolphin Surf Boost | 260 | 3,5 | 2,6 🟨 |
| Leapmotor T03 | 210 | 3,3 | 2,9 🟨 |
| Dacia Spring Electric 65 Expression | 185 | 3,6 | 3,0 🟨 |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter













