Nu avgörs A-traktorns framtid. Tusentals får inte längre användas.
– Regeringen har bråttom eftersom det är ett undantag från direktivet, säger lagmannen Björn Hansson som gör utredningen.
EU har kommit med ett nytt körkortsdirektiv. Det påverkar de svenska A-traktorerna. Om några år kommer dagens A-traktorer att försvinna. De ska ersättas av något som man ännu inte vet vad det är. Det blir en ny bil som får gå 45 km/h och köras med nya B1-körkortet.
– Intresset för de nya körkortsdirektiven är stort, inte minst kring frågan om det nya B1 körkortet, som har varit extra viktig för regeringen. Det är därför viktigt att frågorna utreds noggrant och utifrån ett förenklingsperspektiv, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
I Sverige finns det idag cirka 60 000 A-traktorer. Med EU:s nya regler ska de i framtiden växa max 2,5 ton och köra i 45 kilometer i timmen. Det innebär att 9000 av de som är inregisterade och tyngre än 2500 kg med stor sannolikhet blir otillåtna. Hur det blir med resterande del ska nu utredas.
– Det här kommer ju att bli någon sorts nationellt fordon som bara får framföras i Sverige och då är det upp till Sverige att ta fram det, säger Sofie Mååg, kansliråd vid Regeringskansliet, till ATL.

Regeringen har slagits i EU för att rädda den svenska A-traktorn. Resultatet har blivit något som mer kommer att likna dagens mopedbilar. Dessutom kräver det en mer komplicerad körkortsutbildning. Dagens mopedkort ersätts med Bettankortet.
– Vi kommer att få en helt ny körkortskategori. Den ska heta B1, eller Bettankortet om man vill kalla den för det och med den får man köra i 45 kilometer i timmen, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Lagmannen Björn Hansson vid domstolen i Lund har fått uppdraget av regeringen att utreda frågan. Politikerna vill ge frågan om A–traktorer en gräddfil i arbetet med att införa det nya körkortsdirektivet.
– Regeringen är angelägen om att det ska utredas snabbare eftersom det innebär ett undantag till direktivet, säger Björn Hansson.
Han ska presentera ett delbetänkande om ett år. Sedan ska den färdiga utredningen ligga på Rosenbad 2027.
– Eftersom uppdraget inte börjar förrän den 1 december har jag i dagsläget inte så mycket att tillföra utöver vad som framgår av mina direktiv, som jag utgår från att du fått del av, säger Björn Hansson.
Många EU-länder har varit kritiska mot den svenska linjen. Man ogillar tanken på barn bakom ratten. Men Sverige har kämpat för sina A-traktorer. Nu är det bråttom för att bli färdiga.
– Än så länge vet jag inte så mycket mer än vad som står i direktivet. Men eftersom den här frågan om A-traktorer innebär ett undantag som kräver tillåtelse av EU-kommissionen behöver det gå snabbare, säger Björn Hansson.
Först ska körkortsfrågan göras klar. Sedan får man ta tag i hur framtidens A-traktorer ska se ut.
– Med det körkortet kan man framföra ett fordon som får gå i 45 kilometer i timmen. Förslaget är att man ska göra om en bil så att den får gå så snabbt, men hur det kommer att se ut är inte bestämt ännu, säger Anders Gunneriusson.
Transportstyrelsen resonerar efter tre olika scenarier. Antingen kommer man att kunna modifiera gamla A-traktorer som håller maxvikten. Eller så måste man köpa färdigbyggda från en tillverkare.
– När beslutet är fattat så har man några år på sig att göra en nationell reglering. Än så länge handlar det om körkortsbehörighet. Kanske blir det också en fordonsteknisk fråga, säger Anders Gunneriusson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















