Testade 90 elbilar – de här är bäst

De har körts, laddats och pressats till gränsen i Europas största elbilstest. Nu avslöjas vilka modeller som imponerar mest. Och vilka som inte lever upp till sin dyra prislapp.

Vilken elbil ger mest för pengarna? Den frågan har Tysklands största bilklubb, ADAC, försökt besvara i sitt omfattande test av nästan 90 elbilar. Resultatet avslöjar både nya överraskningar och bekräftar gamla favoriter – från småstadssmidiga modeller till lyxiga långfärdsbilar. Alla bilar har körts, laddats och granskats på ADAC:s egna testbanor där ingen detalj lämnas åt slumpen.

Testet bedömer varje modell i tre huvudkategorier: hur den känns och upplevs i vardagen, vilka kostnader den drar på sig över tid och slutligen hur mycket bil man får för pengarna. Betygsskalan sträcker sig från 0,6 till 5,5, där ju lägre siffra, desto bättre. I årets test lyckades flera modeller överraska. Bland annat en ny Mini och på listan hittar vi även en populär Skoda. De bästa bilarna i varje kategori är de som har bäst förhållande mellan pris och egenskaper.

Stadselbilar (Ju lägre siffra, ju bättre)

Mini Aceman SE – Betyg 1,9

En helt ny elbil från Mini som får toppbetyg för sin pigga drivlina, säkra väghållning och höga kvalitetskänsla. ADAC lyfter den stabila körkänslan och moderna säkerhetssystemen, men noterar att fjädringskomforten är hård och att räckvidden kunde vara längre.

Räckvidden enligt WLTP ligger på cirka 383–406 kilometer, och bilen kan snabbladdas från 10 till 80 procent på omkring 31 minuter med upp till 95 kW DC-laddning. Vid AC-laddning hemma tar en full laddning cirka 5–9 timmar, beroende på laddeffekt.

Mini Cooper E – Betyg 2,0

Klassiska Mini i helt ny elversion. Den delar mycket teknik med Aceman, men är något mindre och sportigare. Plus för distinkt styrkänsla och körglädje, minus för snäv bakdel och kort räckvidd skriver ADAC. Den uppdaterade Mini Cooper E har ett batteri på cirka 54,2 kWh och en räckvidd på ungefär 387–402 kilometer enligt WLTP.

Snabbladdning sker med upp till 95 kW DC, vilket gör att batteriet kan laddas från cirka 10 till 80 procent på runt 30 minuter. Vid AC-laddning hemma används en ombordladdare på upp till 11 kW, vilket ger full laddning på omkring fem till sex timmar.

Renault R4 Electric 150 CR (52 kWh) – Betyg 2,1

En retroinspirerad elbil som blandar 60-talsdesign med modern elteknik. ADAC ger plus för rymlig kupé och bekväm fjädring, men laddhastigheten är medelmåttig och priset något högt. Renault 4 med 52 kWh-batteri har en uppgiven räckvidd på upp till cirka 398 kilometer enligt WLTP.

Snabbladdning sker med upp till omkring 100 kW DC, vilket fyller batteriet från 15 till 80 procent på ungefär 30 minuter. Vid AC-laddning används en ombordladdare på upp till 11 kW, vilket ger full laddning efter några timmar hemma.

Ultrakompakta elbilar(Ju lägre siffra, ju bättre)

Fiat 500e (42 kWh) – Betyg 2,4

Fiats lilla elbil hyllas för sin charmiga design, smidighet i stadstrafik och låga förbrukning. Men utrymmet är snålt och den lämpar sig främst som andrabil. Fiat 500e La Prima med 42 kWh-batteri har en räckvidd på ungefär 299–320 kilometer enligt WLTP. Bilen kan laddas med upp till 11 kW via AC-laddning, medan DC-snabbladdning på upp till 85 kW fyller 0–80 procent av batteriet på cirka 35 minuter.

Dacia Spring Electric 65 Expression – Betyg 3,0

En av marknadens billigaste elbilar, i Sverige kostar Dacia Spring Electric runt 200 000 kronor. Plus för låg ägandekostnad och enkel teknik, men minus för låg effekt och bristande säkerhet. Den har en verklig räckvidd på omkring 202 kilometer.

Laddningen från 10 till 80 procent tar ungefär 38 minuter med DC-snabbladdning på upp till cirka 29–34 kW, medan en full laddning via AC-laddning på 6,6 kW tar runt fyra och en halv timme.

* ADAC testade bara två mikrosmå elbilar

Mellanstora elbilar (Ju lägre siffra, ju bättre)

Škoda Elroq 85 – Betyg 1,6

Den nya el-suven från Škoda tar hem segern tack vare låg förbrukning, god komfort och ett genomtänkt utrymmesutnyttjande. ADAC framhåller fjädringen och kupékomforten som klassledande, men laddhastigheten faller något vid längre snabbladdningar.

Škoda Elroq 85 har en räckvidd på över 570 kilometer enligt WLTP. Vid snabbladdning kan batteriet fyllas från 10 till 80 procent på ungefär 28 minuter med upp till cirka 175 kW DC-laddning. Med den inbyggda AC-laddaren på 11 kW tar en full laddning av 77 kWh-batteriet omkring sju timmar.

Kia EV3 – Betyg 1,8

Kia får beröm för en välbalanserad och lättkörd modell med rymlig kupé och modern teknik. Nackdelen är ett något högre inköpspris än genomsnittet i klassen. Kia EV3 Earth som ADAC testat har ett större batteripaket på 81,4 kWh och en uppgiven räckvidd på upp till cirka 600 kilometer enligt WLTP.

Vid snabbladdning går det att fylla från 10 till 80 procent på ungefär 31 minuter med upp till 128 kW DC-laddning. En full laddning via AC-laddning hemma, med upp till 11 kW, tar omkring åtta timmar.

BMW iX1 xDrive30 – Betyg 1,8

BMW:s kompakta el-suv bjuder på fyrhjulsdrift, premiumkänsla och kraftfull acceleration. Förbrukningen är dock högre än för flera konkurrenter. BMW iX1 xDrive30 har en räckvidd på upp till cirka 438 kilometer enligt WLTP.

Snabbladdning från 10 till 80 procent tar omkring 29 minuter med upp till 130 kW DC-laddning, medan AC-laddning sker med en ombordladdare på 11 kW – eller upp till 22 kW om bilen utrustats med tillvalet för snabbare hemmaladdning.

Större elbilar (Ju lägre siffra, ju bättre)

Škoda Enyaq 85x Sportline – Betyg 1,6

Bästa elbil i mellanklassen enligt ADAC. Enyaq kombinerar hög komfort med rymlig interiör, lång räckvidd och trygg väghållning. Fyrhjulsdriften ger stabilitet även i högt tempo. Skoda Enyaq har en uppgiven räckvidd på drygt 580 kilometer för 85-versionen, medan fyrhjulsdrivna 85x når något kortare.

Snabbladdning sker med upp till 175 kW DC, vilket fyller batteriet från 10 till 80 procent på omkring 28 minuter. Vid AC-laddning används vanligtvis en ombordladdare på 11 kW.

Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh, 2WD) – Betyg 1,7

Den strömlinjeformade el-sedanen får beröm för låg förbrukning och tyst kupé. ADAC noterar dock att sikten bakåt är begränsad på grund av den sluttande designen. Hyundai Ioniq 6 med 77,4 kWh-batteri och bakhjulsdrift har en verklig räckvidd på omkring 495 kilometer enligt testdata.

Tack vare bilens 800-voltsystem kan den snabbladdas från 10 till 80 procent på mellan 18 och 36 minuter vid hög effekt. Vid vanlig AC-laddning hemma tar en full laddning cirka åtta timmar med 11 kW.

Även den utgående generationen av BMW iX3 får bra betyg i tyska testet, men snart kommer en helt ny.

BMW iX3 – Betyg 1,7

Bygger på den populära X3 men med helelektrisk drivlina. Testarna uppskattar köregenskaperna och kvalitetskänslan, men laddhastigheten är inte i toppklass och priset är högt. BMW iX3 kan snabbladdas med upp till cirka 150 kW DC, vilket ger 10–80 procents laddning på omkring 31 minuter beroende på version.

Räckvidden varierar kraftigt mellan olika specifikationer men de BMW iX3 med längst räckvidd har upp till hela 80 mils räckvidd. Vid AC-laddning används en standard ombordladdare på 11 kW.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt