Finske mekanikern Jesse varnar för en ny trend – äldre laddhybrider blir omöjliga att byta in hos bilhandlare. Att laga problemet kostar ofta nästan lika mycket som hela bilen.
– Varje dag får jag samtal från frustrerade ägare, säger Jesse Haapala.
Laddhybrider som länge har setts som smarta miljöbilar kan plötsligt bli nästan omöjliga att byta in. Finske elbilsmekaniker Jesse Haapala varnar för ett växande problem som drabbar ägare när deras bilar passerat 10 000 mil. Bilhandlare vägrar ta emot bilarna vid inbyte.
– Bilen har fungerat perfekt, inga felmeddelanden, inga lysande lampor. Men när det är dags att byta till en ny laddhybrid säger många bilhandlare nej, berättar Jesse.
Inte för att de inte fungerar – utan för att batteriets kapacitet är under 70 procent. Problemet gäller särskilt äldre plug-in hybrider med små batterier som ofta slits snabbare än de moderna elbilarna. Även om bilen körs och laddas normalt under åren, minskar batteriets förmåga att lagra energi gradvis. Det betyder att en bil som fortfarande fungerar kan bedömas som defekt vid en inbyteskontroll. Bilhandlare vill inte ta ansvar för bilar med försämrad batterikapacitet.
Vi har tidigare skrivit om hur det kan kosta hundratusentals kronor att byta ut ett batteri på en laddhybrid. Och internationella service- och forskningscentret EV Clinic varnar för att försöka laga batteriet. Enligt dem är det nästintill omöjligt att reparera ett sådant batteri. Det spåret är även Jesse inne på:
– Om ett batteri har åldrats jämnt över alla celler finns det tyvärr ingen enkel lösning. Då måste hela batteriet bytas ut och att hitta begagnade moduler i bra skick är nästan omöjligt, säger Haapala.
För vissa modeller, som Mercedes GLE och GLC plug-in hybrider från de tidiga årgångarna, kan ett ny batteribyte kosta cirka 220 000 kronor – nästan lika mycket som bilen i sig är värd på andrahandsmarknaden.
– Det gör reparationen orealistisk för många ägare, som tvingas behålla sina bilar längre än de tänkt.

Problemet är inte unikt för Mercedes. Även BMW, Kia och andra märken drabbas, men skillnaden är att batterierna på vissa modeller är dyrare och svårare att få tag på.
– Varje dag får jag samtal från bilägare som vill höja kapaciteten på batteriet bara lite, så bilen kan godkännas för inbyte. I många fall går det inte alls, konstaterar Haapala.
Haapala ger ett ovanligt råd till de som fortfarande har relativt nya laddhybrider. Det är motsatsen till själva idén med en plug-in hybrid, men visar hur verkligheten ser ut efter tio år på vägen.
– Det bästa är att använda bensinmotorn minst hälften av tiden. Då slits batteriet långsammare och chansen att det håller längre ökar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















