En av världens bästa fotbollsspelare fick välja vilken BMW han ville. Valet föll på den helektriska lyxkryssaren BMW i7. Men fransmannen får inte sätta sig bakom ratten.
Den franska fotbollsstjärnan som spelar för spanska Real Madrid har under sin karriär samlat på sig en rad lyxbilar. Bland dem finns en Ferrari SF90 Hybrid värd drygt fyra miljoner kronor, en Cadillac Escalade och flera andra sport- och lyxbilar. Även en Volkswagen Multivan och en Mercedes V Class ingår i Mbappés samling. Nu har den samlingen utökats med en BMW i7.
Den elektriska lyxsedanen kostar över två miljoner kronor, är fullmatad med teknik och komfort. Den kraftfullaste versionen i7 M70 xDrive kan accelerera från 0 till 100 km/h på 3,7 sekunder och har en räckvidd på upp till 625 kilometer. Baksätespassagerarna kan till och med njuta av en 31-tums bioupplevelse. Och det är kanske just i baksätet som Kylian Mbappé kommer att sitta – för han får nämligen inte köra bilen.
Mbappé har aldrig tagit körkort. Under sina tidiga år som fotbollsstjärna prioriterade han helt enkelt inte att ta körkort och har istället haft chaufförer som kör honom.
– Det är en av nackdelarna med att bli framgångsrik tidigt. Jag missade enkla saker som körkort. Många ser det som en självklarhet, men för mig var det inte viktigt, sa han 2023 enligt The Sun.
Fransmannen ska till och med ha blivit erbjuden körlektioner av hans förra klubb PSG, men tackat nej. Det har helt enkelt inte varit en prioritet för honom. Mbappé är dock inte ensam om att få en BMW i7. Hela Real Madrid-truppen fick sina egna bilar som en del av klubbens partnerskap med bilmärket.
Stjärnspelare som Vinicius Junior, Jude Bellingham, Thibaut Courtois, Rodrygo, Eder Militao, m.fl. fick posera med sina nya BMW XM, M5, I5 och hela spelartruppen på en gruppbild tillsammans med BMW iX3.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.