Stora trafikskolor i konkurs: ”Jättetufft”

Två av Stockholms största trafikskolor har ansökt om konkurs. Nu kommer besked om vad som lett till konkurserna – och vad som händer med elevernas körlektioner.
– Det har varit jättetufft, säger entreprenören bakom trafikskolorna till Carup.

Två av Stockholms största trafikskolor tillhörande samma koncern försattes i konkurs den 8 oktober. Det handlar om Jarla Trafikskola i Älvsjö och i Norrtälje. Det är den senaste i raden av skolor i samma koncern som gått omkull. Tidigare i år har även Jarla Slussen och Jarla Odenplan gått samma väg. Men de är långt ifrån ensamma om att ha det tufft i branschen just nu, som Carup skrivit om tidigare.

Trafikskolan i Älvsjö omsatte strax över 7,7 miljoner kronor förra året medan den i Norrtälje omsatte runt fyra miljoner kronor. Nu berättar entreprenören bakom Jarla trafikskolor om vad som lett till konkurserna.
– Det har varit tufft i branschen. Det har varit jättetufft, egentligen borde du prata med STR (branschorganisationen för Sveriges Trafikskolor, reds. anmärkning). Det har varit tufft med alla räntehöjningar, kriget, bränslehöjningar, det var tufft. Och det är svårt att komma ikapp alltihopa. Det är så små marginaler, säger Lambros Mitsis till Carup.

Jarla Trafikskola i Älvsjö går i konkurs. Istället kommer verksamheten samordnas i ett driftbolag. Foto: Google Earth

Trafikskolan i Älvsjö gjorde senaste året ett minusresultat på cirka en miljon kronor – den i Norrtälje ett minusresultat på cirka 1,1 miljoner kronor.
– Trafikskolebranschen har ett par utmanande år bakom sig och marknaden har ännu inte återhämtat sig helt. Som ett led i detta har vår koncern genomgått en omorganisation innebärande att vår verksamhet samordnas i ett driftbolag. Detta ger oss en stabil förutsättning att driva vår verksamhet vidare på ett tryggt sätt, säger Mitsis.

Men Jarla är långt ifrån ensamma om att ha det tufft. Flera trafikskolor runt om i landet vittnar om liknande problem. Minskade intäkter, stigande kostnader och en växande andel privatister som väljer bort lektioner. Det bekräftas av trafikexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg som Carup pratat med.

Hon menar att allt fler försöker klara körprovet på egen hand och att det slår hårt mot skolorna.
– Trafikverket låter dem göra provet hur många gånger som helst och tar betalt. De är våra värsta konkurrenter, har hon sagt tidigare.

Jarla Trafikskolas bilar är ett välkänt inslag i Stockholmstrafiken eftersom de funnits över hela huvudstaden.

Detta är även något som Lambros Mitsis också bekräftar när vi frågar honom om det är något som han märkt av:
– Ja, folk provar på att köra upp. Det är prov på prov hela tiden, dels får de ingen utbildning plus att det är klart det blir mindre intäkter. Det har blivit en förändring att eleverna kör upp och mer med privatister.

Enligt Trafikverkets statistik klarar sig 65 procent av eleverna som gått på en trafikskola, medan bara 30 procent av privatisterna lyckas. Varje misslyckat prov kostar dessutom eleverna pengar.
– Vi har räknat ut att det kostar 250 miljoner kronor om året för eleverna med underkända förarprov, säger Jeanette Hindenburg.

Jeanette Hindenburg har tidigare varnat för att allt fler kör upp flera gånger om istället för att gå till trafikskolan.

För koncernen Jarla Trafikskola är dock inte kampen över än. De har fortfarande flera trafikskolor som inte gått i konkurs i Stockholms storstad. För de så kommer verksamheten att fortsätta.
– Vi kör som vanligt, det är som om ingenting har hänt. Vi kör på, planerar våra utbildningar, alltihopa så det är inga konstigheter, säger ägaren Lambros Mitsis.

Han ger också ett glädjebesked för de elever som har innestående körlektioner i någon av trafikskolorna i Älvsjö eller Norrtälje, som nu försatts i konkurs.
– Inga elever kommer till skada av konkursen utan samtliga innestående körlektioner kommer av goodwill genomföras kostnadsfritt av det nya driftbolaget. Normalt sett förlorar eleverna pengarna. Men de kommer att köra.

Lambros är tydlig och upprepar det flera gånger under samtalet. Eleverna på Jarla Trafikskola kommer inte att bli utan sina körlektioner.
– Vi kör som vanligt så att eleverna förlorar ingenting. Vi tar ansvar, vi tar hand om våra elever så du behöver inte vara orolig över det, avslutar han.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt