Han skapade ett av världens mest mytomspunna bilmärken. Nu har Horacio Paganis egen superunika Zonda F kraschat. 100 miljoner – rakt in i en mur.
Det som började som ett årligt rally för några av världens mest exklusiva bilar slutade i ett rejält bakslag för självaste Horacio Pagani. Under årets upplaga av Pagani Raduno i Italien kraschades en av de mest unika bilar som någonsin lämnat fabriken. Horacio Paganis egen Zonda F. Vem som körde bilen är oklart. Men bilder från sociala medier visar hur bakdelen av bilen slagits mot en stenmur och skadorna ser omfattande ut.
Pagani Zonda F är inte vilken sportbil som helst. Den byggdes i bara 25 exemplar och modellen bär namnet till ära av racinglegendaren Juan Manuel Fangio. Under huven sitter en 7,3-liters V12-motor från Mercedes-AMG med över 600 hästkrafter. Bilen som nu kraschade var dessutom särskilt speciell.


@tomspotz The best Zonda F is now gone😔 #tomspotz #zondaf ♬ Space Song – Beach House
Den är lackad i den sällsynta färgen Bianco Benny och var en gång i tiden ägd av Paganis nära vän och första kund, Benny Caiola. Caiola var en italiensk fastighetsentreprenör som också hade en stor bilsamling men han gick bort 2010. Efter hans bortgång köpte Horacio själv tillbaka bilen som sedan dess haft en hedersplats i hans privata samling. Den anses av många vara själva symbolen för märket och dess historia.
Horacio Pagani är mannen bakom allt detta. Han föddes i Argentina och flyttade senare till Italien där han arbetade för Lamborghini innan han grundade sitt eget företag, Pagani Automobili, i slutet av 1990-talet. Med en passion för både konst och ingenjörskonst har han byggt ett av världens mest mytomspunna bilmärken – där varje modell kombinerar extrem prestanda med hantverk på högsta nivå.
Exakt vad som orsakade olyckan är fortfarande oklart, men klart är att skadorna är betydande. Att det dessutom rör sig om grundarens egen bil gör händelsen ännu mer dramatisk. Just detta exemplar uppskattas vara värt runt 100 miljoner kronor. En summa som gör kraschen till en av de dyraste på länge i bilvärlden.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.