Frida köpte bil för 79 000 – då kom chocken

Hon köpte en Audi av bilhandlaren. Men direkt efter köpet började problemen dyka upp. Och problemen fortsatte.
– Nu sitter jag och betalar lån på en bil jag varken kan eller vågar köra, berättar Frida.

I mars hade Frida Kaspersen från Djupvik i Norge äntligen sparat ihop tillräckligt för att köpa en ny bil. Det blev en Audi A6 Allroad från 2007, som kostade henne 79 000 kronor. Frida såg fram emot att kunna använda sin nya bil. Men ingenting gick som hon hade hoppats på.

Bilen hade gått nästan 300 000 kilometer. Men den var EU-godkänd. Och enligt bilhandlaren ska Audin ha varit i ett gott skick.
– Jag visste att det var en gammal bil, men den var precis EU-godkänd. Dessutom sa bilhandlaren att den var i gott skick. Jag var naiv och godtrogen, berättade Frida för TV 2.

Bild: Privat

Frida och hennes sambo, som bor i norra Norge, körde över fyra timmar för att genomföra bilköpet och hämta sin nya bil. Och bilhandlaren hade försäkrat dem över telefon att det var en hel och felfri bil, handlaren fick Frida att känna sig trygg med köpet. När paret anlände till bilhandlaren valde de därför att inte provköra bilen. Ett beslut som de ångrar de i efterhand.
– Vi hade knappt kört en halvtimme hem innan bilen gick i nödläge. Säljaren bad oss lämna tillbaka bilen så att de kunde undersöka problemet, berättade Frida.

Det visade sig vara en havererad dieselpump. Frida väntade i över en månad på att detta skulle åtgärdas. Men bara kort därefter väntade nästa problem. Hon märkte att bilen lät konstigt, och misstänkte att något var fel på hjullagret. Det som hände därefter chockade både Frida och hennes sambo rejält.
– Jag försökte domkra upp bilen för att kontrollera, men då gick domkraften rakt igenom bilen, förklarar Fridas sambo Kjell-Oliver.

Det råder ingen tvekan om vad som hänt, menar Frida. Hon menar att bilen är fullständigt genomrostig. Hon kontaktade bilhandlaren.
– Handlarna är fräcka. De menar att jag måste räkna med ytrost på en så gammal bil. Men detta är inte ytrost. Detta är omfattande rostskador och allvarlig täring där rosten smulas sönder.

Varken i försäljningskontraktet eller i annonsen nämndes några fel eller brister med bilen. Det stod inte heller något om rost. Detta tycker Frida att bilhandlaren borde ha varit öppen med, och inte dolt.
– Nu sitter jag och betalar lån på en bil jag varken kan eller vågar köra, fortsätter hon.

Bild: Privat

Efter upplevelsen med den rostiga bilen valde Frida och hennes sambo att göra en TikTok-video för att varna andra. Och där strömmade kommentarerna snabbt in. Paret blev till och med uppringda flera gånger, och fick privata meddelanden från andra som påstod att de haft liknande erfarenheter. Med exakt samma handlare.

Frida har tagit ärendet vidare och nu behandlas det i norska Förliksnämnden. Frida begärt att få häva köpet, vilket bilhandlaren vägrar gå med på. Jørgen-Tobias Michaelsen är VD på Alt i Alt AS, där bilen köptes. Han säger att de inte försökt dölja något.
– Slitage, bruksspår och rost måste man räkna med på en bil som är 18 år gammal och har körts nästan 300 000 kilometer. Det står också att bilen förstregistrerades i Oslo, vilket betyder att den har körts på vägar som saltas mycket, säger Michaelsen till Tv 2.

Michaelsen menar att det inte är nödvändigt för försäljaren att beskriva skönhetsfel och hur mycket rost bilen har.
– Detta är endast kosmetisk rost och påverkar inte bilens användning. Kunder får också möjlighet att ställa frågor innan köp om de undrar över något specifikt, eller att noggrant inspektera bilen, fortsatte Michaelsen.

Frida har därefter granskat rosten mer noggrant. Och under rosten fann hon byggskum sprutat på flera ställen. Michaelsen på Alt i Alt säger att de inte kände till byggskummet.
– Det har inte varit möjligt att se för oss, eftersom det inte har funnits motsvarande hål i vår ägo. 

Bild: Privat

Frida har begärt prisuppskattning på att åtgärda all rost från ett externt företag. Efter att ha undersökt bilen menar de att det skulle kosta 132 000 kronor att åtgärda enligt Audis rekommendationer. Hon har också begärt en rapport på bilens tillstånd från företaget Evolv Industri AS. För att göra bilen körbar och i gott skick menar företaget att reparationer krävs för totalt 80 000 kronor.

Nu väntar ett beslut från norska Förliksnämnden. Hur processen slutar vet ingen, men att bilhandlaren har försökt dölja felen går inte att utesluta.
– Jag känner mig väldigt lurad. Jag blir arg och irriterad när jag betalar så mycket för en bil med så många fel, avslutar Frida Kaspersen.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt