Toyota ser slutet närma sig för dieselmotorerna. Och de är redan säkra på vad som kommer ta över. Men det är inte elbilar med stora batterier som är framtiden.
Dieselmotorn håller på att tappa greppet om Europa. På bara ett halvår har försäljningen rasat och marknadsandelen krympt till historiskt låga nivåer. Enligt ACEA minskade hela bilmarknaden med 1,9 procent under första halvåret 2025 men dieselbilar backade med hela 28,1 procent. I dag står de bara för 9,4 procent av nyregistreringarna och nedgången syns i alla stora länder. För tio år sedan var diesel självklart i de flesta modellprogram. Nu har flera stora märken helt stängt dörren.
Några exempel är Nissan, Fiat som redan lämnat bränslet och i april 2024 byggde Volvo sin sista dieselbil. Men i Australien är Toyota fortfarande starkt beroende av diesel. Av de drygt 163 000 bilar som såldes de första åtta månaderna i år hade nästan hälften dieselmotor. Trots det ser företaget ett slut även på en av sina viktigaste drivlinor.
– Diesel kommer inte försvinna inom det närmaste decenniet, men därefter tror jag att vätgas tar över, säger Sean Hanley, vice vd för försäljning och marknadsföring på Toyota Australien, till CarExpert.

Hanley menar att bensinbilar redan kan göra allt som dieselbilar klarar, mer därtill och att vätgas i längden blir ett ännu bättre alternativ. Enligt honom kommer förändringen att ta fart någon gång mellan 2030 och 2035, när försäljningen av Toyotas vätgasbilar väntas öka kraftigt.
– Jag tror verkligen att vätgas är vår framtid, och att det är då man kan se en förändring av dieseltekniken. Vätgas är ren, har bra räckvidd, infrastrukturen kommer vara betydligt bättre än i dag, den blir mer bekväm och den blir prisvärd, säger han.
Flera andra biltillverkare satsar helt på batteridrivna elbilar och har övergett vätgasplanerna men Toyota verkar gå sin egen väg. Om deras prognoser slår in kan det betyda att en av bilvärldens mest seglivade motorer snart får ge plats för en helt ny teknik och att vätgas blir det som slutligen ersätter diesel.

Så här fungerar en vätgasbil
En vätgasbil använder en bränslecell för att omvandla vätgas och syre direkt till elektricitet. Energi driver bilens elmotor och kan också lagras i ett mindre batteri. Vätgas i en tank och reagerar i bränslecellen med syre från luften. Det genererar el och värme. Det enda som släpps ut är vattenånga. Räckvidden är nästan lika bra som hos en bil med förbränningsmotor. Tankningen tar några minuter, men en nackdel i dag är att tankställena för vätgas är väldigt få.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.