Då lönar det sig inte att laga elbilen. Experten varnar för fällan vid dyra fel.
– Vi avråder reparation när det överstiger 50 procent av marknadsvärdet, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Det kan vara ett vågspel att köpa en äldre begagnad elbil. I första generationens elbilar verkar batteriet vara mer sårbart än i nyare modeller. Om batteriet går sönder står man med en massiv kostnad. Att byta ett sådant kan kosta lika mycket som att köpa en helt ny bil. Igår berättade vi på Carup om en norrman som köpte en begagnad Tesla. Efter fyra månader gick batteriet sönder och skulle kosta 122 000 kronor att byta.
Experten Bo Ericsson har varit med om flera liknande fall. Han kommer med råd om när man ska skrota eller reparera sin elbil med trasigt batteri.
– Jag har varit med om en liknande historia i Sverige, en Konsumentvägledare ringde mig och ville ha ett råd om en nio år gammal Tesla som körts 30 000 mil och köptes för 259 000 kr, säger Bo Ericsson.

Den här bilköparen fick samma problem som norrmannen med Teslan. Kort efter köpet gick batteriet sönder. Trots en hög kostnad i relation till bilens värde valde ägaren att reparera elbilen.
– Valet i det här fallet blev att kunden tog ett renoverat så kallat remanufactured-batteri. Det kostade bara 197 000 kronor mot ett originalbatteri som gick på 249 000 kronor.
Ett ”remanufactured-batteri” är ett utbytesbatteri som man kan köpa genom återförsäljaren. Denne tar i sin tur in det via generalagenten. Det är billigare än ett originalbatteri men har också nackdelar eftersom det är begagnat, om än revoverat och kontrollerat av tillverkaren.
– Det är en stor risk eftersom bilen har gått långt kan något annat dyrbart gå sönder, exempelvis elmotorn eller bromsgenereringen.

En äldre begagnad elbil som börjar komma till åren har tappat det mesta i värde. Om batteriet då går sönder står ägaren inför ett stort bekymmer.
– Det är upp till bilägaren att ta det beslutet, en verkstad avråder som sagt var och när kostnaden överstiger 50 procent av marknadsvärdet på bilen.
I fallet med den norska Teslan blev säljaren skyldig att ersätta köparen för hela köpesumman.
– Samtidigt kan ju bilen ha ett stort värde vilket medför att kunden vill ha bilen reparerad/batteriet utbytt ändå.
En del väljer ändå att strunta i experternas råd. De byter batteri på den strandsatta elbilen för att slippa se pengarna sjunka till botten.
– Om verkstaden avråder och kunden trots det vill ha batteriet utbytt rekommenderar vi att verkstaden skriftligen informerar kunden om att man avråder på grund av att kostnaden överstiger 50 procent av marknadsvärdet men att kunden vill ha batteriet utbytt ändå.
Med ett fabriksrenoverat batteri blir det billigare. Samtidigt uppstår det en del juridiska frågetecken om reparationen skulle innebära biverkningar.
– Skulle det bli en tvist senare för att exempelvis elmotorn gått sönder kanske kunden ångrar sitt batteribyte, då är det bra för verkstaden att kunna visa upp att man har skriftligt avrått kunden för att byta batteriet.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.