Ny elbil slår undan benen: ”Volvo har panik”

Stora bilmärken har fått panik efter bilmässan enligt experten. Ny elbil som går 80 mil ritar om spelplanen totalt. 
– Volvo har gissningsvis panik med sin nya Volvo EX60 som ska visas i januari, säger bilexperten Alrik Söderlind. 

Flera biltillverkare har drabbats av panik, enligt bilexperten Alrik Söderlind. Orsaken är nyheten som slog ner som en bomb på bilmässan i München. BMW visade upp en elbil som går 80 mil till ett konkurrenskraftigt pris. Den tog flera konkurrenter på sängen. 
– Hela mässan var egentligen över på fredag när BMW visade sin Neue Klasse. Den slog undan benen på alla andra som blev statister. 

Mercedes hade laddat för mässan i månader. De hade tagit i från tårna när de visade upp sin nya elbil Mercedes GLC. Svenska vd:n Ola Källenius hade till och med dammat av den gamla kromgrillen. Men bilen visade sig ha nästan 10 mil kortare räckvidd än BMW:s nya teknikunder Neue Klasse. 
– Det svettas hos Mercedes som trodde att München skulle bli ett segertåg. Många bilar blev över en natt osäljbara. Tesla har varit teknikledande, men nu… säger Alrik Söderlind. 

Om det är svettigt hos Mercedes i Stuttgart är det panik hos Volvo i Göteborg. Deras 8 år gamla XC60 står för över en tredjedel av försäljningen och är Sveriges mest sålda bil.
– Volvo XC60 är Sveriges mest sålda bil. Men tycker jag den i princip är osäljbar. Varför ska man köpa en laddhybrid när man kan köpa en elbil som går 80 mil på en laddning och kommer ha mycket lägre förmånsvärde? 

Volvos stora hopp står till elbilen EX60 som ska premiärvisas i januari. Men nu finns risken för att den i likhet med Mercedes får svårt att matcha BMW:s nya 80-milabil. 
– Volvo har aldrig gjort sig kända för att göra lätta och energisnåla bilar. Jag tror man svettas över räckvidden på 80 mil i BMW Neue Klasse. Jag tror att man vill ha mer än 750000 kronor för sin EX60, där svettas man också. Det som kan rädda EX60 är att göra en gubbsnygg bil utan en massa ljus och blink i fronten och en minimalistisk interiör. 

BMW:s nya elbil går 80 mil på en laddning. ”Många bilar blev över en natt osäljbara”, säger biljournalisten Alrik Söderlind.
Hur kommer Volvo kunna matcha en prislapp på 750 000 kronor och en räckvidd på 80 mil. I januari får vi svaret.

Sedan har vi Audi, som verkar mest vilsna av alla. De mer eller mindre idiotförklarade sina nuvarande bilar som har gigantiska skärmar och pianolackade plast i inredningen. Istället ska de bli ett minimalistiskt bilmärke där skärmen kan kan trollas bort. 
– Just nu har man sitt yngsta modellprogram någonsin. Och så åker man till München. Stora grejen är att designspråket är helt nytt, jag tror det är helt rätt. Men de säger att det vi har nu är inte bra, vi ska detoxa allt det digitala. Vi ska tar bort all pianolack. Dagens Audibilar blev över en natt omoderna.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt