Volvo har hamnat i dieselbråk i Tyskland. En tysk myndighet vill att närmare 2 000 XC60 återkallas. Nu överklagar Volvo beslutet.
1 700 exemplar av första generationens Volvo XC60 med 2,0-liters dieselmotor släpper ut mer kväveoxider än tillåtet. Det menar den tyska transportmyndigheten KBA vilket Carup rapporterat om tidigare. Volvo var starkt kritiska till detta när det kom ut – och nu har man överklagat beslutet.
– Tillverkaren har överklagat det här beslutet och den omedelbara verkställigheten av beslutet har därför avbrutits, säger Stephan Immen, presstalesperson på KBA, till Vi Bilägare.
Konflikten handlar om ett så kallat ”temperaturfönster”. Det är en funktion som minskar avgasreningen vid kallt väder för att skydda motorn. KBA menar att detta leder till olagligt höga utsläpp och krävde att Volvo skulle åtgärda felet och kontakta ägarna inom två månader. Men Volvo har stått på sig.

Volvo har tidigare kritiserat att KBA använder en ny och hårdare lagtolkning retroaktivt på äldre bilar som uppfyllde lagkraven när de var nya.
– Den teknik vi använder för avgasrening är branschstandard och välkänd för berörda myndigheter, har Volvos pressavdelning sagt tidigare.
Bilarna som myndigheten vill återkalla är typgodkända i Spanien och därmed lagliga att köra i EU. Volvo menar att kunderna i Tyskland inte behöver vidta några åtgärder så länge överklagan pågår. KBA har dock varnat för att fler modeller kan bli föremål för återkallelse, eftersom flera bilar använder samma motor och teknik.
EU-domstolen har tidigare slagit fast att temperaturfönster inte är tillåtet om det inte är absolut nödvändigt för motorns säkerhet, vilket försvårar Volvos ställning.
– Vi bestrider beslutet eftersom vi anser att myndigheten har tillämpat en ny lagtolkning retroaktivt på äldre fordon. Alla Volvo Cars bilar har certifierats och godkänts enligt lagar och regler, och tekniken vi använder är branschstandard, sa Volvo Cars pressavdelning till Carup tidigare.
Vi har varit i kontakt med Volvo gällande den senaste överklagan från tillverkaren. Nu är tongångarna mer försiktiga jämfört med Volvo Cars tidigare svar om KBA:s beslut.
– Vi för fortfarande diskussioner med KBA och tyska myndigheter. Då detta fortfarande pågår kan vi inte kommentera ytterligare i detta skede, skriver kommunikationschefen Magnus Holst.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.