Nya elbilen Polestar 5 lanseras fullspäckade med teknik. Men det hajpade StoreDot-batteriet som skulle laddas på mindre än 10 minuter uteblir.
Volvo Cars och Polestar har köpt in sig i det israeliska batteriföretaget StoreDot. De har visat upp batterier som skulle kunna laddas från 10 till 80 procent på mindre än 10 minuter. Vid flera tillfällen har Polestar visat upp prototyper av elbilen Polestar 5 med det nya högteknologiska batteriet. Många hade hoppats att elbilen skulle komma med den nya tekniken.
– Faktum är att tiden för att stanna kommer att vara mer lik vad man upplever med en bensinbil idag, sade Thomas Ingenlath, dåvarande vd för Polestar, när de visade upp en prototyp av elbilen.
Men när elbilen premiärvisades i måndags fanns StoreDot-batteriet inte med. Istället lanseras Polestar 5 med ett vanligt litiumjonbatteri från Sk On på 106 kWh. Laddningen från 10 till 80 procent tar istället 22 minuter. Också väldigt fina siffror, men långt ifrån det Polestar visat upp i prototyperna. Polestar 5 innehåller istället flera andra spännande innovationer, bland annat chassi och karosstruktur i klistrad aluminium. Bilen får häpnadsväckande prestanda med elmotorer på totalt 884 hästkrafter i Performance-versionen. Prislappen för den versionen börjar på 1,6 miljoner kronor i Sverige.

LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter