Bilsäten har fått sämre kvalitet avslöjar en ny undersökning. Men det finns vinnarstolar. Här är bilarna där du sitter skönast.
För första gången på nio år har kvaliteten på bilsäten blivit sämre. De vanligaste problemen handlar om hur man justerar sätena, nackstöden och repor eller smuts på materialet – och alla dessa saker som har blivit lite vanligare jämfört med förra året. Men de problem med flest klagomål, åtta av tio, handlar om just design och komfort på sätena.
– Säte och drivlina är de två kategorier som mest påverkar fordonets attraktivitet och kundnöjdhet, sade Lisa Boor, senior manager för mobilitetsutveckling på J.D. Power.
J.D. Power har mätt kvaliteten på sätet baserat på hur många problem bilägare upplever, och hur nöjda de är med sina säten under sina första 90 dagarna med bilen. Ju lägre poäng – desto bättre kvalitet. I studien intervjuades 92 694 personer som köpt eller leaset en ny bil med årsmodell 2025. Studien pågick mellan juni 2024 och maj 2025.

Bästa sätet – premiumbilar
Bland premiumbilar stack Porsche Taycan ut med ett bra resultat, och Porsche 911 låg på ungefär samma nivå. Lite bättre gick det för Audi A5. Men när det gäller hela premiumsegmentet tog BMW Z4, med säten från Magma Seating, hem förstaplatsen. För premium-SUV:ar hamnade Porsche Macan på tredje plats, följd av Jaguar F-Pace, medan Porsche Cayenne tog topplaceringen.
Segment | Modell | Tillverkare säte | Vinnare (lägst är bäst) |
---|---|---|---|
Premiumbilar | BMW Z4 | Magma Seating | 3.2 |
Audi A5 | Forvia | 5.1 | |
Porsche 911 | Lear Corporation | 5.3 | |
Porsche Taycan | Lear Corporation | 5.3 | |
Premium-SUV | Porsche Cayenne | Forvia | 4.0 |
Jaguar F-Pace | Lear Corporation | 4.5 | |
Porsche Macan | Adient | 5.1 |

Bästa sätet – bilar på massmarknaden
När det gäller massmarknaden fanns fler rapporterade problem med säten än i premium-klassen, vilket naturligtvis inte är så oväntat. Men några modeller stod ut med riktigt bra resultat. Bland mindre bilar kom Toyota Corolla på tredje plats, strax före kom Toyota 86. Och vinnaren – det var Subaru Impreza. För mellanstora och stora bilar hamnade Kia K5 på tredje plats, Subaru Legacy på andra och Hyundai Sonata tog hem segern – en bil som inte säljs på den svenska marknaden.
Segment | Modell | Säte | Vinnare (lägst är bäst) |
---|---|---|---|
Massmarknaden – mindre bilar | Subaru Impreza | NHK Spring Co | 8.5 |
Toyota 86 | Adient | 8.5 | |
Toyota Corolla | System Automotive Interiors | 8.7 | |
Massmarknaden – mellanstora/stora bilar | Hyundai Sonata | Hyundai Transys | 6.5 |
Subaru Legacy | NHK Spring Co | 6.5 | |
Kia K5 | Adient | 7.5 |

Massmarknad – SUV:ar och truck/van
Bland mindre SUV:ar på massmarknaden tog Kia Sportage tredje plats, en mycket populär bil bland oss svenskar. Ford Kuga kom på andra plats, och vinnaren blev Ford Bronco Sport. När det gäller mellanstora och stora SUV:ar hamnade Subaru Outback på tredje plats, Kia Sorento på andra, medan vinnaren är en bil som faktiskt inte säljs i Sverige – Kia Telluride. Och till sist, bland truckar tog GMC Canyon tog segern.
Segment | Modell | Säte | Poäng (lägst är bäst) |
---|---|---|---|
Massmarknad – mindre SUV | Ford Bronco Sport | Lear Corporation | 5.7 |
Ford Kuga | Magma Seating | 6.5 | |
Kia Sportage | Hyundai Transys | 6.6 | |
Massmarknad – mellanstora/stora SUV | Chevrolet Traverse | Bridgewater Interiors | 7.3 |
Kia Telluride | Adient | 7.5 | |
Kia Sorento | Hyundai Transys | 9.3 | |
Subaru Outback | NHK Spring Co | 9.3 | |
Massmarknad – Truck/Van | GMC Canyon | Lear Corporation | 4.0 |
Hyundai Santa Cruz | Lear Corporation | 5.6 | |
Chevrolet Silverado | Lear Corporation | 5.7 |

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.