Hon kör Scania mellan Stockholm-Skåne – varje dag

Vilma kör Stockholm-Skåne varje dag. Nu får vi följa med på en körning i hennes Scania.
– Det här är min arbetsplats, man kan kalla det för Hotell Scania, säger lastbilschauffören Vilma i Youtubekanalen Raketforskaren.

Youtuben Johan Lindeberg, känd från sin kanal Raketforskaren följde med lastbilschauffören Vilma. Hon kör nästan dagligen Stockholm/Skåne tur och retur. 
– Det här är mitt drömjobb. Ända sedan jag var liten har det här varit något som jag vill jobba med. Ibland undrar man hur det kan gå att få betalt för en sådan grej, säger hon.

I avsnittet får vi följa med i vardagen hos en lastbilschaufför som kör land och rike runt. På morgonen lastar Vilma i Bålsta utanför Stockholm. Sedan sätter hon kursen söderut till Sveriges sydspets.
– Man ser mycket bättre från en lastbilshytt än när man kör personbil. Jag tycker att tiden går mycket snabbare. Sedan är det bekvämare också, säger Vilma. 

Samtidigt är varje långkörning en kamp mot klockan. En svensk lastbilschaufför får bara köra 4,5 timmar. Sedan måste de ta 45 minuters rast. Två gånger i veckan kan de dessutom köra tio timmar. 
– Från Stockholm till Hässleholm tar det åtta timmar om ingenting händer. Men då ska man ha tur, säger hon.

Precis som vanligt fastnar Vilma i en bilkö. På E4 utanför Gränna står trafiken stilla. Vilma är inte den enda som förbannat gudarna här. Vägarbeten och olyckor i semestertrafiken kan välta hennes planer över ända. 
– Om man blir fast en timme eller mer, då blir det stressigt sedan för att hinna fram. Polisen stannar en och gör kontroller på färdskrivaren ibland.

Till slut lossnar trafiken. När det återstår tolv minuters körning till den göingska metropolen börjar hon bli stressad. Samtidigt har hon bara en kvart kvar innan lastbilen måste stanna och hon ska ta vila enligt lagen. 
– Precis som alla andra jobb kan det bli stressigt ibland. Nu gick det med två minuters marginal, det var skönt, säger Vilma och parkerar på den ödsliga parkeringen utanför Hässleholm.

Här ska hon sova inatt. Dagen efter bär det av tillbaka mot Stockholm igen.
– Jag tycker om att sova i lastbilen. Man har den för sig själv. Inte heller är jag rädd av att stanna vid en trafikficka. Men om det är dyrbar och stöldbegärligt gods, då får man stanna på en bevakad parkeringsplats. Där finns det kameror och staket.

Allt fler tjejer väljer att bli lastbilschaufförer. Ändå är det här jobbet fortfarande ett av de mer mansdominerade i Sverige. 
– Det är kanske lite speciellt att vara tjej i det här jobbet. Ibland vill folk vara snälla och frågar om man behöver hjälp. Men jag vill klara det själv, man har väl pannben, avslutar Vilma. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt