Trafikanalys slår larm om den åldrande svenska fordonsparken. Då levererar experten en superlösning.
– Med en skrotningspremie på 25 000 skulle fler få en morot att göra sig av med sin gamla bil, säger experten Ronny Svensson.
Sverige har de äldsta bilarna i EU. Det visar statliga Trafikanalys i sin senaste rapport. En svensk bil är i genomsnitt 11,8 år gammal Siffrorna är oroande av flera anledningar. En av de mest allvarliga är att det ökar koldioxidutsläppen samtidigt som EU inför böter på utsläpp.
— När EU:s nya utsläppsregler infaller kommer det att slå mot oss, säger Ronny Svensson.
För att klara EU:s mål lägger han fram ett förslag. Så här vill Ronny Svensson locka folk att göra sig av med sin gamla bil.
– Om vi höjer skatten på äldre bilar med 25 000 kronor och sedan erbjuder alla som vill byta till en nyare bil samma summa i skrotningspremie skulle fler byta upp sig. Man ska inte tro att alla kan köpa en ny elbil. Så här kan vi föryngra fordonsparken, säger Ronny Svensson.

Konsekvenserna med en föråldrad fordonspark slår tillbaka mot hela det svenska samhället. Vi får mer utsläpp och därmed böter från EU. Böter som ska betalas av svenska skattebetalare. Pengar som hade kunnat användas till vård, skola och omsorg.
– De senaste tre åren har vi exporterat över en halv miljon bilar. Då är det inte så konstigt att vagnparken blir äldre. För det är inte de äldre bilarna som går på export, det är nyare begagnade bilar.
Ronny Svensson har följt den här utvecklingen i flera år. Han för noga data över vilka bilar som exporteras. Den här försäljningen sköts av bilhandlarna. Man säljer ut bilar till andra länder för att slippa sitta på stora lager.
– Om man tittar på statistiken har vi exporterat 200 000 relativt nya dieselbilar, sedan 56 000 laddhybrider, 50 000 elbilar och ungefär 150 000 bensinbilar. Dessa är bättre begagnade bilar med bara några år på nacken. Samtidigt kör vi runt med riktigt gamla rishögar.
Sverige ligger långt efter andra EU-länders fordonspark. Vi har en tradition av återbruk och på många håll i landet är intresset för veteranbilar stort. Samtidigt ser experter som Ronny Svensson en koppling till att vi blir allt fattigare.
– Det är Volkswagen, Volvo och Audi som går på export. Det är inga skitbilar och det gör så att den vagnpark som blir kvar åldras snabbt.
Problemet är inte lätt att lösa. Ronny Svensson försöker förklara komplexiteten. Det krävs betydligt mer än att politikerna tar några snabba beslut.
– Bilhandlarna måste lära sig att sälja begagnade bilar. I dag ägnar de sig mest åt att få ut leasingavtal. Man behöver lära sig att lyssna på kunderna och verkligen förstå vad det är de behöver. Då kan vi börja sälja mer begagnade bilar.
Svenskarna har allt mindre pengar att röra sig med. Det slår stenhårt mot bilhandeln. De tillhör en av de mest konjunkturkänsliga branscherna.
– Men det är inte snutet ur näsan att lösa den här situationen. Det kräver mer än att någon myndighetsperson ska ta ett beslut. Folk får inte krediter längre. Finansbolagen är försiktigare. Räntor har gått upp och inflationen har ökat. Många har mindre pengar att röra sig med och då klarar man inte kreditprövningen, avslutar Ronny Svensson.
LÄS MER:
.

Andreas Jemn är journalist och författare.