Hamiltons värsta stund: Jag är värdelös

Lewis Hamiltons övergång till Ferrari skulle bli en ny storhetstid. Men efter Ungerns GP är det i stället tvivel, frustration och självkritik som dominerar med ett uttalande som väcker frågor.
– Jag är bara värdelös, sa Hamilton rakt ut efter kvalet.

Det var en helg där allt gick fel. Medan teamkollegan Charles Leclerc tog säsongens första pole för Ferrari, fastnade Hamilton redan i Q2 och fick nöja sig med en tolfteplats i både kval och race. Inget fungerade och självförtroendet tog stryk.
– Bilen är bevisligen snabb, så det är inte teamets fel. Vi kanske borde byta förare, sa Lewis direkt efter kvalet.

Citatet ekade genom hela paddocken. Att en sjufaldig världsmästare öppet ifrågasätter sin egen plats i teamet är sensationellt. Men frustrationen gick djupare än bara resultatet. Efter loppet fortsatte Hamilton att uttrycka sin besvikelse:
– Det är mycket som händer bakom kulisserna som inte är särskilt bra. Men jag är säker på att vi ändå kan lära oss något från helgen.

Hamilton tas i försvar av Ferraris stallchef Fred Vasseur.

Samtidigt slog han fast att han fortfarande älskar sporten och att han inte har några planer på att ge upp.
– Jag kommer tillbaka. Jag ser fram emot att köra i Nederländerna efter uppehållet, sa han.

Ferraris stallchef Fred Vasseur var den som personligen övertalade Hamilton att lämna Mercedes. Han försvarar britten:
– När du är sjufaldig mästare och din teamkamrat tar pole samtidigt som du själv åker ut i Q2 – då är det tufft. Men han kommer tillbaka, det är jag säker på.

Vasseur påpekade också att Ferraris strategi i Ungern med att starta på hårda däck och bara göra ett stopp inte fungerade. Och att tidsdifferensen mellan Leclerc och Hamilton i kvalet var mindre än vad rubrikerna antyder.
– Det såg sämre ut än det var, sa han.

Trots två svaga helger har Hamilton visat fart under säsongen. I kval har han varit jämn med Leclerc, och innan Belgien hade han kvalat bättre än sin stallkamrat i tre av fyra lopp. I Spa satte ett misstag i sprintkvalet och en avåkning efter nya bromsbelägg käppar i hjulen, men tempot fanns där.

Det som dock bekymrar både fans och experter är att Hamiltons stil. Hans sena inbromsningar och aggressiva körning verkar passa dåligt med dagens ground effect-bilar. Det är fortfarande oklart varför han inte lyckats anpassa sig bättre.

Men Vasseur ser inte några långsiktiga problem.
– Lewis ställer höga krav. På oss och på bilen men framför allt på sig själv. Det är precis därför han har blivit en av de största genom tiderna.

Resultat – Ungerns Grand Prix

Pl.FörareTeamTidPoäng
1L. NorrisMcLaren1:35:21.23125
2O. PiastriMcLaren+0.698s18
3G. RussellMercedes+21.916s15
4C. LeclercFerrari+42.560s12
5F. AlonsoAston Martin+59.040s10
6G. BortoletoSauber+66.169s8
7L. StrollAston Martin+68.174s6
8L. LawsonRB+69.451s4
9M. VerstappenRed Bull+72.645s2
10K. AntonelliMercedes+1 varv1
11I. HadjarRB+1 varv0
12L. HamiltonFerrari+1 varv0
13N. HülkenbergSauber+1 varv0
14C. Sainz JrWilliams+1 varv0
15A. AlbonWilliams+1 varv0
16E. OconHaas+1 varv0
17Y. TsunodaRed Bull+1 varv0
18F. ColapintoAlpine+1 varv0
19P. GaslyAlpine+1 varv0
20O. BearmanHaasDNF0

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt