Ladas nya smäll – efter att ha infört kortvecka

Det råder stor kris i bilbranschen i Ryssland. Nu tvingas en av landets största biltillverkare sänka de anställdas löner. Och samtidigt har flera stora tillverkare kortat arbetsveckan.

Det stormar rejält i den ryska bilindustrin och nu dras även jättetillverkaren Lada med i fallet. Företaget AvtoVAZ som tillverkar Lada ska från och med september införa fyradagars arbetsvecka i sin stora fabrik i Tolyatti. Men det är inte allt. Samtidigt sänks lönerna med minst 20 procent, enligt uppgifter till The Moscow Times.

För de anställda innebär förändringen även att övertidsersättning försvinner. Det har redan lett till att vissa överväger att lämna sina jobb. Åtgärderna är ett tydligt tecken på hur tufft läget är för Rysslands största biltillverkare och för branschen som helhet.

Lada Azimut.

Under första halvåret i år sjönk nybilsförsäljningen i Ryssland med 28 procent. Bara 530 000 bilar såldes i hela landet. Huvudförklaringen är att räntorna rusat vilket gjort det nästan omöjligt för många att ta billån. Den ryska centralbankens höga styrränta har samtidigt fått flera tillverkare att dra i nödbromsen när det gäller både investeringar och produktion.

AvtoVAZ vd Maxim Sokolov slog tidigare i år larm om att bolaget sitter på 100 000 osålda bilar vilket är långt över den normala nivån på 60 000. Och AvtoVAZ är inte ensamma. Även andra tunga ryska namn som lastbilstillverkaren KamAZ och biltillverkaren GAZ har kortat arbetsveckan, medan busstillverkaren Pavlovo har pausat produktionen helt.

Men den kanske mest oroande siffran kommer från återförsäljarledet. Enligt analysföretaget Avtostat fanns det i slutet av juni 500 000 osålda fordon hos bilhandlarna. Det innebär fyra till sju månaders lager, när det normala är två månader. Ryska bilhandlarföreningen varnar nu för att uppemot 30 procent av återförsäljarna riskerar att gå under.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt