Efter handlarens miss. Nu tvingas de köpa tillbaka en Tesla för 399 000 kronor.
– En kort tid efter köpet upptäckte köparen en rad fel på bilen, står det i anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden.
I juli förra året köpte en man från Örebro en Tesla Model X från 2016 med 16 500 mil på kilometerräknaren. Affären gjordes upp på telefon där säljaren gick igenom hela avtalet. Därefter bekräftade köparen avtalet genom att signera med bank-ID.
– Kort tid efter köpet märkte han att bilen hade ett flertal fel. Han har blivit tvungen att köpa ny nyckel för 2 700 kr och nya vinterdäck för 13 000 kr. Han har reklamerat felen till säljaren. Säljaren har trots försök inte avhjälpt fel på bilen, står det i anmälan till ARN.
Dessutom har bagageluckan mekaniska problem med ett knarrande ljud. Dörrarna stänger av sig självt och systemet varnar ideligen för batterifel. För att inte tala om att vindrutan ger ifrån sig ett misstänkt ljud och att bilen blev underkänd vid den första besiktningen.
– Säljaren hade inne bilen i flera veckor under hösten för att åtgärda felen men majoriteten kvarstår fortfarande, skriver anmälaren/köparen.

Köparen hade bilen även hos sin lokala verkstad som ibland även hjälpte honom gratis. Till slut blev det för mycket och han ville häva köpet. Alternativt att Teslas egna certifierade verkstäder skötte reparationen.
Bilhandlaren motsatte sig kraven. De har också hävdat att distansavtalslagen och ångerrätten inte ska gälla trots att de sålt bilen äver telefon och nätet.
– Köpet har inte ingåtts inom ramen för ett organiserat system för att träffa avtal på distans. Företaget har ingen organiserad distansförsäljning såsom webbshop eller liknande. Om en bilhandlare annonserar ut en bil på exempelvis Blocket och kunden sedan kommunicerar med bilhandlaren via mejl och/eller telefon är det inte ett sådant särskilt inrättat system, skriver bilhandlaren.
Dessutom pekar företaget på att kunden själv vill sköta köpet på distans.
– Företaget önskade göra upp affären i företagets affärslokaler men det ville inte köparen, skriver bilhandlaren.
Allmänna reklamationsnämnden har tittat noga på ärendet. De förklarar hur lagen ska tillämpas. I sitt beslut skriver de att bilhandlaren ska ta tillbaka bilen för att de missat att informera om ångerrätten.
– Eftersom bilfirman inte har gett N N korrekt information om ångerrätten och villkoren för denna har ångerfristen förlängts, skriver ARN.
Enligt ARN räcker det med att en vara marknadsförs på nätet med en bild och har ett varunummer för att distansavtalslagen ska gälla.
– Att företaget i sin varudeklaration anger att företaget inte omfattas av distansavtalslagen och inte ingår i någon form av organiserad distansavtalsförsäljning får därmed ingen avgörande betydelse för bedömningen av om lagen är tillämplig eller inte, skriver ARN.
Nämnden ger därför köparen rätt att häva köpet och få tillbaka köpesumman på 399 000 kronor.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.