Kinesiska elbilsjätten kör tidernas rea i Sverige. Hyllad elbil sänks med 250 200 kronor till 305 800 kronor. Men det finns en hake.
Här är kinesiska elbilsjättens listiga knep i Sverige. Dumpar priserna. Men varning för det finstilta, du köper inte hela bilen. Den kinesiska elbilstillverkaren Nio har det trögt i Sverige. Fram till slutet av juni i år har man bara lyckats kränga 17 bilar på vår marknad. För att komma tillrätta med problemet klyver nu kineserna prislappen.
Nios båda modeller, sedanen ET5 och kombiversionen Nio ET5 Touring låg för bara några månader sedan på över 550 000 kronor i nypris. Nu sänker man det med nästan 50 procent. En ET5 kostade tidigare 556 000 kronor. Med den nya prissättningen kostar den 305 800 kronor, en prissänkning på 250 200 kronor.




Medan ET5 Touring som kostade 576 000 kronor sänks med 230 400 kronor till 345 600, uppger tidningen Elbilen.
– Det stämmer bra. Det har pågått ett par veckor nu. Vi har sålt 36 av 40 bilar av de allra billigaste. Men vi har bilar kvar av en modell med lite mer utrustning, uppger Nio Space i Täby för Carup.
Priserna verkar för otroliga för att vara sanna. Men så finns det också en hake. Du köper bara bilen utan batteri. Det erbjuds man istället få hyra för en ganska bastant månadskostnad. För den mindre modellen på 75 kWh kostar det 1799 kronor i månaden. Medan den större versionen på 100 kWh kostar 2999 kronor i månaden, enligt tidningen Elbilen. Dessutom erbjuder Nio nya kunder att leasa bilar från 4400 kronor i månaden. Och knepet tycks gå hem trots batterihyra. Sämre än 17 bilar kan de nog ändå inte gå.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.