Ny elmotor ska trolla bort elbilens sista nackdel

Här är elmotorn som gör att du ska slippa räckviddsångest. En ny elmotor ska ge elbilar 30 procent längre räckvidd i kallare temperaturer.

Elbilsägare märker ofta att den angivna WLTP-räckvidden minskar kraftigt när vinterkylan slår till. Batteriets optimala arbetstemperatur ligger mellan 20 och 40 plusgrader, och därför blir hela den elektrokemiska processen i batteriet långsammare ju lägre temperaturen blir. Dessutom går det åt mer energi från batteriet för att värma upp kupén i bilen i kyla.

Men nu  presenterar tyska bildelsjätten ZF en lösning på problemet. Företaget har tagit fram en ny elmotor som även presterar bra i minusgrader. Den nya motorn kommer med ett nytt värmehanteringssystem som använder propan som kylvätska. Systemet återanvänder även restvärme från motorn för att värma upp bilens interiör under kalla vinterdagar. Enligt ZF kan detta ge mellan 10 och 30 procents ökning i räckvidd vid låga temperaturer.

Med ZF:s nya motor kommer elbilar få en 30 procent längre räckvidd under vintern.

Bildelsjätten har redan utfört testkörningar med motorn och siktar på att leverera de första komponenterna i slutet av året. Motorn ska dessutom vara mer effektiv och lättare än tidigare modeller.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt