Så lätt förvandlas gamla elbilar till powerbanks

Tänk om din elbil kunde driva kaffebryggaren på campingsemestern? Björn Nyland testar om det går att förvandla gamla elbilar till powerbanks med en adapter från Kina.

Norske Björn Nyland är enormt populär på YouTube, där han testar olika elbilar. I ett av hans senaste klipp bestämde han sig för att se om han kunde förvandla olika elbilar till powerbanks med hjälp av en EVniculus V2L-adapter. Produkten är importerad från Kina och gör så att du kan föra över el från din elbil för att driva andra elekriska produkter, som en fläkt, vilket Björn gör i sitt test.
– Den ska fungera på elbilar som har en CCS-laddningsport, säger Björn.

Björn inleder sitt test genom att se om produkten fungerar på en elva år gammal Volkswagen e-Golf. Elbilen var en av de första som klarade av en CCS-laddning, men Björn känner sig fortfarande osäker på om adaptern kommer att fungera. När han sedan sätter i alla kablar och testar om fläkten fungerar, händer ingenting.
– Den säger att vi är anslutna, men den börjar inte blinka, så det verkar som om den inte fungerar, säger Nyland.

Björn är osäker på varför tekniken inte fungerar, men bestämmer sig för att testa adaptern på några andra elbilar istället. Den andra elbilen han prövar adaptern på är en BMW i3. Denna gång fungerar faktiskt adaptern, och fläkten börjar snabbt ge ifrån sig värme.
– Jag kan avslöja att allt fungerar helt perfekt, säger Björn. – Bilen tror att vi laddar, säger Björn när han sätter sig i elbilen för att se vad som händer.

Experten testar sedan att använda produkten på en Tesla Model S. Den har ingen laddport för CCS-laddning, men Björn hittar en CCS-adapter som gör att det fungerar ändå. Det visar sig snabbt att Teslan också fungerar som en powerbank, även om den saknar en CCS-port.
– Det är lite konstigt, men det fungerar, säger Björn.

Han testar sedan adaptern på en BMW i3, som också fungerar perfekt. Efter det känner han sig nöjd och är tydlig med att ingen av elbilarna ska ha skadats eller fått problem under eller efter testet. Något som Björn bara diskuterar i klippet, men aldrig riktigt går in på i detalj, är att användning av produkten kan bryta mot tillverkarens garanti eller orsaka skador. Utrustningen som krävs för att ta ut kraft ur en elbil kostar också över 15 000 kronor.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt