Fel flyktväg gör din bil till en dödsfälla

Har man någon chans att ta sig ur en sjunkande bil i vattnet? Väljer du fel flyktväg riskerar bilen att bli en dödsfälla.
– Det är viktigt att agera snabbt och noggrant, skriver ADAC.

Varje år sker det flera fall i Sverige där personer fastnar i en sjunkande bil i vattnet. För många är det ett scenario de aldrig vill uppleva, och många känner sig nog osäkra på hur man faktiskt ska agera om det skulle hända. Kommer dörren att gå att öppna? Går det att veva ner fönstret? Kan man slå sönder någon av rutorna? Alla dessa frågor gjorde att tyska ADAC bestämde sig för att utföra fyra olika tester för att kunna ge råd om hur du bör agera ifall du skulle hamna i en sjunkande bil.

ADAC utförde testerna med en elbil och en bil med förbränningsmotor. De genomförde sedan de fyra testerna genom att undersöka fyra olika flyktvägar för att se vilken metod som fungerade bäst. I det sista testet fick föraren även i uppgift att rädda en barndocka i en barnstol i baksätet.

Foton: ©ADAC/Rasmus Kaessmann

I det första testet användes en Citroën ë-C4 från 2022. Elbilen kördes ner i vattnet med en hastighet på 15 km/h, och på grund av den låga hastigheten utlöstes inte krockkuddarna. Föraren fick sedan i uppgift att ta sig ut genom ena sidorutan genom att veva ner fönstret. Föraren lyckades då ta sig ur elbilen på 57 sekunder. Under hela testet fortsatte fönsterhissarna att fungera. Efter att elbilen legat helt under vattnet i ungefär tio minuter och sedan bogserats upp på land fortsatte alla system att fungera som de skulle. Inte heller högspänningsbatteriet visade några termiska avvikelser.

I det andra testet kördes en Seat Exeo från 2009, och föraren fick i uppgift att försöka ta sig ut genom att öppna förardörren. Det tog hela fyra minuter och 36 sekunder att få upp dörren. Då hade förarens huvud varit under vatten i en minut och 37 sekunder.
– Att öppna förardörren är inte på något sätt det bästa sättet att fly från en sjunkande bil, skriver ADAC.

I det tredje testet skulle föraren försöka ta sig ur bilen genom att krossa en av rutorna. Föraren misslyckades med detta när han använde ett paraply och nackstödet. Det var först med hjälp av en nödhammare som han lyckades slå sönder bakrutan.
– Att klättra genom bakrutan och att ta sig ut genom bakrutan är dock extremt ansträngande, skriver ADAC.

I det fjärde testet fick föraren i uppdrag att inte bara rädda sig själv utan även ett spädbarn (docka). Otroligt nog lyckades föraren med uppgiften genom att ta sig till baksätet och sedan krossa bakrutan med hjälp av en nödhammare. ADAC är dock tydliga med att testpersonen var väldigt vältränad.
– Testpersonen är en vältränad person med smal kroppsbyggnad som tjänstgör som badvakt vid brandkåren och är mentalt förberedd för sådana situationer. Det verkar högst osannolikt att mindre tränade, särskilt långa eller mentalt oförberedda individer skulle kunna klara uppgiften, skriver ADAC.

ADAC summerar sitt test med att hävda att den bästa metoden att ta sig ur en sjunkande bil är genom att veva ner sidorutorna så snabbt som möjligt.
– Och lossa säkerhetsbältet så att du kan röra dig, skriver ADAC.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt