Koenigseggs lyxproblem: ”Frustrerande”

Otroliga succén har gjort Christian von Koenigsegg till en Sveriges mest förmögna. På en dag drog hans nya hyperbil in 1,5 miljarder kronor. Men det finns ett stort lyxproblem.
– Både roligt och frustrerande, säger Christian von Koenigsegg till Top Gear.

Koenigsegg är kända för att göra mycket exklusiva bilar i små serier. Sadair’s Spear byggs endast i 30 exemplar. När bilen aväcktes på en sluten visning sålde alla exemplaren slut direkt – för 50 miljoner kronor styck. Men det är inte unikt.
– Vi har inget att sälja, vilket både är roligt och frustrerande. Det är kul att kunna hjälpa entusiaster att få sina drömbilar, men svårt när man inte kan erbjuda fler, säger Christian von Koenigsegg till Topgear.

Varje ny Koenigsegg-modell är redan slutsåld långt framåt i tiden. Företaget kan helt enkelt inte tillverka bilar i samma takt som intresset finns. Men även om det är tråkigt för entusiasten Christian Von Koenigsegg, så är det desto roligare för hans ekonomi. Enbart den inofficiella börsvärdet på Koenigsegg-aktierna är hisnande. Och det är bara ett av flera företag där Koeningsegg-grundaren har aktier i.

Koenigsegg är inte kända för att massproducera deras superbilar. Jesko hade en total produktion på 125 bilar. Kunderna fick själva välja mellan den aggressiva banversionen Jesko Attack och den snabbare, mer strömlinjeformade Jesko Absolut. CC850, med sin klassiska design, skulle ursprungligen göras i 50 exemplar, men efter enorm efterfrågan höjdes det till 70.

Gemera sticker ut genom att vara något mer “vanlig” i Koenigsegg-sammanhang, med 300 exemplar planerade. Det är en fyrsitsig hybrid med över 2300 hästkrafter. Men även den är redan fullbokad. Koenigsegg planerar att öppna för nya beställningar om ungefär ett till ett och ett halvt år.
– Vi jobbar med flera projekt som alla kommer vara små serier, där varje bil ska vara unik och ha en mening, säger Christian von Koenigsegg.

Ett av de stora framtidsprojekten är ersättaren till Jesko. Hur Koenigsegg ska slå sin 1600 hästkrafter starka superbil återstår att se, men det finns höga förväntningar. Snabbare och mer fokuserade versioner av hybridplattformen i Gemera är också på gång. Däremot planerar Koenigsegg inga rena elbilar.

Koenigsegg Jesko Attack

– Intresset för helt elektriska bilar i den här prestandaklassen är mycket lågt. Jag har kört elbilar i många år och uppskattar deras respons och enkelhet, men efter ett tag vill man känna något mer. Man vill ha en dialog med bilen – känna ljuden, värmen och kraften. Det är det som gör en bil levande, säger Christian von Koenigsegg till Topgear.

Han menar att elbilar känns mer som robotar.
– Sadair’s Spear är mer som ett djur och ger bättre prestanda på banan än någon elbil eftersom den är lättare. Vi använder eldrift här och där, men just nu är vi nöjda med vår väg framåt.

På gråbörsen som är en slags inofficiell handelsplats för onoterade aktier värderas bolaget till 9,66 miljarder kronor. En stor majoritet ägs av Christian von Koenigsegg med familj, genom bolaget Alpraaz. Från att ha börjat med två tomma händer för drygt 30 år sedan har framgången nu gjort honom till en av Sveriges mest förmögna entreprenörer.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt