Här är bilföretagen som anmälts oftast till Allmänna reklamationsnämnden under 2025. Trots ny avgift ligger anmälningarna på hög nivå.
Motoravdelningen är Allmänna Reklamationsnämndens största. Anmälningarna mot verkstäder och bilhandlare har alltid varit höga. Förra året infördes en avgift på att anmäla. Det har gjort så att färre människor anmäler.
– Under det första halvåret i år har det kommit in något färre ärenden, cirka 2 200, jämfört med första halvåret 2023 och 2024. Detta tror vi bland annat förklaras av att ARN generellt sett har upplevt en minskning av ärendeflödet efter det att en anmälningsavgift på 150 kr infördes den första augusti 2024, säger Hanna Björkman, pressekreterare hos ARN.
Bilföretagen som anmälts mest till ARN 2025
Riddermark 145
Hedin Automotive (flera olika delar) 84
Bilia (flera olika delar) 75
Kamux 62
Kvdbil 37
Din Bil 30
Mekonomens Verkstäder (Flera olika) 21
Bythjul 19
Bilbolaget Syd 17
Tesla 15
Möller Bil 15
Källa: Allmänna Reklamationsnämnden, siffror t o m 13 juni 2025
Trots minskningen fortsätter anmälningarna att strömma in mot verkstäder och bilhandlare, visar Carups granskning. Det har också riktats kritik mot ARN och regeringen för att de infört en avgift.
– Trots avgiften ligger antalet inkomna ärenden på motoravdelningen fortsatt på en förhållandevis hög nivå. Vi följer utvecklingen och kommer att göra en djupare analys av effekterna av avgiften längre fram, säger Hanna Björkman.
ARN analyserar anledningen till de många anmälningarna mot motorbranschen.
– Det viktigaste skälet till varför vi har många motorärenden tror vi är att avtal om köp, leasing och reparationer av fordon ofta rör ganska stora summor. Konsumenter kan därför tänkas var mer benägna att göra en anmälan till ARN för att få en sådan sak prövad än vid till exempel köp av billigare varor, säger Hanna Björkman.

Carup har granskat vilka företag inom bil och motor som anmälts mest till ARN i år. Listan toppas av stora bilhandlare som säljer många bilar. Flest anmälningar har Riddermark Bil, som är Sveriges största begagnathandlare, fått. De har blivit anmälda 145 gånger hittills i år. Bara ett fåtal av årets fall har hunnit avgöras.
– Vi levererar över 60 000 bilar årligen. Av dessa leder färre än 0,1 procent till ett bifall i Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det innebär att 99,9 procent av våra affärer inte slutar i någon formell konsumenttvist, säger Gustav Thuman, marknadschef på Riddermark Bil.
På andra plats i statistiken kommer en annan gigant på marknaden. Hedin Automotives olika handlare i Sverige har fått 84 anmälningar hos ARN hittills i år.
– Eftersom vi har en stor kundbas syns vi i statistiken, säger Kristina Wärmare, presschef hos Hedin Automotive.
Precis som Riddermark förklarar Hedin det med sin storlek.
– Som en av de största aktörerna på den svenska bilmarknaden har vi också en stor kundbas, vilket naturligtvis gör att vi syns i statistiken. Samtidigt utgör antalet anmälningar en mycket liten andel i förhållande till våra samlade kundkontakter, säger Kristina Wärmare.
Hedin Automotive följer alltid nämndens beslut.
– Vi strävar alltid efter att hantera kundärenden snabbt och med ett tydligt lösningsfokus. Vår policy är att alltid följa ARN:s rekommendationer, säger Kristina Wärmare.
Ett fall hos ARN måste ända betraktas som tt misslyckande för bilhandlaren. Grundtanken med sunda affärer är nöjda kunder. Riddermark lovar därför att de gör allt i sin makt för att minska antalet anmälningar.
– Vi följer alltid ARNs beslut och tar varje enskilt ärende på största allvar. Vår strävan är att nå noll procent reklamationer, vilket också är anledningen till att vi byggt Sveriges största anläggning för kvalitetskontroll av begagnade bilar, säger Gustav Thuman.
Allmänna reklamationsnämnden har en tidsgräns. Det kan vara bra att känna till om du är missnöjd med en reparation eller en bilaffär. Tidsgränsen för att anmäla ett ärende till ARN är ett år från det att du först klagade till företaget. Om du inte skickar in inom ett år kommer ditt ärende sannolikt att avvisas.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.