Här är batteriet som sällan kommer att behöva laddas. Kinesiska Huawei tar patent på ett nytt solid state-batteri som ska gå 300 mil på en laddning.
I framtiden kan det bli en ovanlighet att tvingas ladda elbilen, i alla fall om man ska tro alla företag som ständigt presenterar nya solid state-batterier som ska vara mirakellösningar för elbilar. Nu har den kinesiska teknikjätten Huawei blivit nästa företag att ge sig in i kapplöpningen om solid state-batterier.
Huawei har tagit patent på ett nytt solid state-batteri som baseras på sulfid. Batteriet har en räckvidd på 300 mil och ska kunna laddas på fem minuter, uppger Carnewschina. I patentansökan beskriver företaget hur de har tagit fram en ny metod för att förbättra den elektrokemiska stabiliteten. Huawei har lyckats med detta genom att placera sulfidelektrolyter med kväve, vilket förbättrar batteriets säkerhet och livslängd. Det nya solid state-batteriet har en energitäthet mellan 400 och 500 Wh/kg, vilket är mycket mer än dagens litiumjonbatterier.

I Kina är utvecklingen av solid state-batterier just nu enorm. Enligt kinesiska uppgifter ansöker företag från Kina årligen om 7 600 patent på solid state-batterier, vilket motsvarar ungefär 36,7 procent av den globala aktiviteten. I fronten för satsningen hittar vi bland annat två av världens största batteritillverkare, BYD och CATL.
Men även om nyheter om mirakelbatterier duggar tätt finns det inga elbilar som idag är utrustade med ett regelrätt solid state-batteri. Tillverkare har idag svårt att få det fasta materialet i batterierna att helt fungera. Dagens solid state-batterier har stora problem med tillförlitligheten. Detta har gjort det svårt för tillverkarna att använda sig av batteritypen. De är också mycket dyrare att tillverka, och det finns idag inte heller en bra återvinningsprocess för batterierna som innehåller väldigt mycket litium.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.