Varnar: Laga aldrig en elbil ensam

Reparera aldrig en elbil ensam. Finske Fordchefen går ut med en tydlig varning.
– Ingen kan göra sådana reparationer ensam, säger Matti S. Koponen.

De flesta elbilar har en spänning på 400 volt i högspänningsbatteriet, men elbilar med ett 800-voltsystem har redan kommit ut på marknaden. Nu varnar Ford Finlands reservdels- och servicechef Matti S. Koponen för riskerna som finns när en elbil repareras. Han känner sig också orolig över en ny trend som har dykt upp där reparationer av el- och hybridbilar sker utanför auktoriserade märkesverkstäder.

Varningen kan ses som en passning till den finske verkstadsexperten Jesse Haapala, som driver en stor verkstad och är en känd röst för många bilentusiaster. Han laddar ofta upp reparationsklipp på Youtube som inspirerar många. Även om klippen är väldigt informativa finns det också en risk med dem, enligt den finska Fordchefen.

Det finns en risk med Jesse Haapalas klipp enligt Fordchefen Matti S. Koponen.

– All heder till honom. Det är fantastiskt att det finns en så kompetent kille som har tagit batterireparationer på hjärtat. Det finns dock en risk om den här typen av verksamhet idealiseras. Kommer folk att behålla det i sina egna händer om verksamheten börjar sprida sig? Om det saknas utbildning och folk inte riktigt vet vad de gör, ökar riskerna. Som tur är skrämmer elektricitet folk med sunt förnuft, säger Koponen, till Ilta-Sanomat.

Fordchefen är också tydlig med att man aldrig ska reparera en elbil ensam. Han menar att det är extremt viktigt att riktlinjerna som kommer från tillverkaren följs helt och hållet. 
– Om en mekaniker skulle göra något dumt och sätta fingret på en 400-voltsspänning, skulle resultatet bli en elektrisk stöt och en elektrisk ström skulle passera genom personen. Hög spänning går genom kroppen, och man kan inte bli av med den själv. Då behöver man en kille som fixar det, förklarar Koponen. 
– Den andra mekanikern måste ha en träpinne som ser ut som en herdestav. Utan pinne är du också ett offer. Ju fler volt i batteriet, desto längre når ljusbågen, fortsätter han.

Matti S. Koponen är även bekymrad över reparationer av krockade elbilar som hämtats från olyckor.
– Skrotbilar har sålts till Baltikum för reparation. Den stora frågan är vad som kommer tillbaka därifrån. En skadad elbil har förts på släpvagn. Man kan fråga sig: finns det någon risk med det? Det vore hemskt om ett sådant paket fattade eld ombord, avslutar Matti S. Koponen.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt