För två år sedan var de en av de snabbast växande på Kinas elbilsmarknad. Nu har de kraschat och rasande anställda står utan löner. Nu försätts elbilsmärket i konkurs.
Kollapsen bekräftades den 12 juni. Men den verkliga vändpunkten kom dagen innan när en video började cirkulera på sociala medier. I klippet syns över hundra anställda samlas utanför företagets nya kontor i Shanghai där de konfronterar grundaren Fang Yunzhou och kräver att få ut sina löner. Enligt vittnesuppgifter fick de bara svaret att vänta in konkursförvaltningen, skriver Tmtpost.
Bakom dramatiken finns flera års ekonomisk uppförsbacke. Neta Auto har länge haft problem att betala sina skulder och domstolar har redan under 2024 börjat frysa företagets tillgångar. I mars var det så tomt i kassan att man bara kunde frysa totalt 500 yuan (motsvarande drygt 700 kronor) från två företagskonton. Samtidigt vittnar tidigare anställda om att de inte fått lön sedan november förra året. Då genomfördes också stora uppsägningar. Över 2 900 personer förlorade sina jobb vilket var nästan hälften av personalstyrkan.


Företaget har dessutom dragits inför rätta av sina leverantörer. Ett reklamföretag i Shanghai har krävt att Neta Auto försätts i konkurs på grund av obetalda fakturor på drygt fem miljoner yuan (cirka 6,7 miljoner kronor). Neta försökte tona ner krisen och hävdade så sent som i maj att verksamheten fortfarande var igång. Men det mesta tyder nu på att det var tomma ord.
Neta var länge ett hajpat bilmärke som spåddes en lysande framtid. Men försäljningen har störtdykt. Från 152 000 sålda bilar år 2022 till 127 500 året därpå. Och bara 64 500 under hela 2024. I januari i år registrerades endast 110 sålda Neta elbilar på den kinesiska marknaden.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.