Corvettemysteriet som får bilentusiaster att rysa. Ett hav av splitternya sportbilar står övergivna sedan månader tillbaka.
– De bara står där vind för våg och blir smutsiga utan något tak, säger Per Olof Norbäck.
Han är en hallänning i förskingringen. Per Olof växte upp vid det underbara havsbadet Tylösand i Halmstad – innan det blev strändernas eget Ullared. Sedan ett halvt liv sedan bor han i Tyskland.
– Jag har arbetat inom bilindustrin med logistik. Bland annat har det varit Volvo, Scania och tidigare Saab när de fanns som jag såg till att leverera komponenter till.
Han bor nu i fridfulla Staufen utanför tyska Freiburg. Det är bara några mil till den schweiziska gränsen. Egentligen skulle Per Olof odlat sina tomater, men han har svårt att sitta still.
– Egentligen är jag pensionerad. Då blir det ganska mycket tid över så jag sysslar lite med att importera bilar från Kanada som byggs om i Tyskland. Till sist kör jag dem själv till handlaren i Linköping.

Det var under en av sina resor norrut som Per Olof gjorde den här märkliga upptäckten. Mekanikern som sedan många år hjälpt honom att modifiera importbilarna visade Per Olof en märklig samling av bilar.
– Jag var i Bremerhaven för att hämta bilen. Runt hörnet såg jag en stor uppställningsplats utan tak. Det var minst 50 stycken helt nya Corvetter, det kan ha varit 60 stycken också. Det var en mycket märklig syn. Jag såg att de hade börjat bli smutsiga och det fanns inget skydd över dem.
Per Olof blev konfunderad av alla bilarna. Han frågade sin vän om vem som äger bilarna och hur länge de hade stått där.
– Min kompis till mekaniker berättade att de hade stått sådär övergivna i minst ett halvår. Säkert kan det vara ännu längre sedan. Han hade ingen aning om vem som ägde bilarna och det stod ingen skylt. Däremot vet jag att det är Hedin Bil som importerar Corvette till Europa.

Per Olof blev bekymrad. Corvetter är normalt ägarna skötebarn och tas normalt bara ut ur garaget vid rätt väder. Här pinas de i väder och vindar från det salta havet.
– Det var faktiskt inte riktigt bra att de fina bilarna stod där. De borde stå under tak, det är väldigt höga värden i dem. Om du tänker att varje bil kostar minst 1 000 000 kronor och sedan tar det med gånger 50 eller 60, då blir det minst 50 miljoner kronor.
Eftersom Per Olof arbetat länge i bilindustrin har han också en ganska bra förklaring till varför bilarna står kvar i Bremerhaven.
– Tidigare har man sålt Corvetter till ett överpris. Nu har försäljningen sjunkit och man försöker rea ut dem. Jag kan tänka mig att de har importerat ett stort antal, de här har blivit osålda och därför fått stå i regn och rusk.
Det verkar som om bilarna skulle kunna tillhöra svenska Hedin Automotive. I augusti förra året gick företaget ut med ett pressmeddelande att man tagit över rollen som generalagent för Corvette i Europa.
– Vi är mycket stolta över att stärka vårt distributionsavtal med General Motors och att representera Corvette, ett varumärke synonymt med amerikansk bilindustri, på en av världens största marknader ”, sade Anders Hedin, vd för Hedin Mobility Group när de tog över agenturen för den klassiska sportbilen.
Hedin Automotive bekräftar att det är deras Corvette-lager. Men exakt varför Corvetterna lämnats ute i snålblåsten är än så länge ett mysterium. Bremerhaven är en klassisk importhamn för bilar som kommer till Europa. Bilveteranen har sin teori om mysteriet. Han ser ett tecken mellan krisen inom bilhandeln och de till synes övergivna Corvetterna.
– Jag tror att de hade räknat med att sälja fler bilar och nu har de blivit stående där, säger Per Olof.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.