Nu vill alla bilmärken ha en egen batterifabrik.
38 nya batterifabriker byggs just nu upp runtom i Europa.
Senast i raden är Volvo och Porsche.
I dagsläget är europeiska biltillverkare beroende av batterifabriker i Kina, Japan och Sydkorea. Men i takt med att produktionen a elbilar ökar tycks det bli ändring.
Europa har nu projekt i gång för att bygga 38 stora batterifabriker med en sammanlagd årlig produktion på 1000 gigawattimmar (GWh) och en beräknad kostnad på 40 miljarder euro, enligt en rapport från Transport & Environment.
Fabrikerna kommer att kunna tillverka batterier till 16,7 miljoner elbilar år 2030. Som en jämförelse kan sägas att det ifjol såldes 12 miljoner nya bilar i Europa. Inom EU tillverkades 10,8 miljoner bilar år 2020.
I Sverige hoppas Northvolt nå en årlig produktion på 150 GWh i Europa 2030, med en anläggning under uppförande nu och två mycket större på ritbordet. De kommer också att bygga en gemensam fabrik med Volvo Cars någonstans i Europa.
Även Volkswagen har investerat i Northvolt och planerar att bygga fem andra batterianläggningar.
Stellantis, som äger Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge och Fiat, förbereder sig på att bygga två batterifabriker. Tesla bygger en fabrik utanför Berlin.
Enligt uppskattningarna kan europeiska fabriker skapa 800 000 nya arbetstillfällen, men personalen behöver snabb utbildning. Ett annat problem är råvaror. Efterfrågan på litium spås 18-faldigas i Europa till 2030.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter