Tänk dig att du kör din nya BMW M2 på Nürburgring Nordschleife och får en gammal Volvo kombi efter dig. BMW:n lyckas inte skaka av sig den 25 år gamla svenska bilen runt den legendariska banan.
Både självförtroendet som förare och stoltheten över sin nya bil lär ha fått en knäck när den här BMW M2-ägaren luftade sin nästan nya bil på Nürburgrings ikoniska Nordslinga häromdagen.
Tidigt på varvet får han häng av en gammal 850 T5-R som han aldrig lyckas skaka av sig. BMW-föraren får en rejäl lektion när det gäller bromsning, linjer och kurvtagning. Men det är också uppenbart att en relativt lätt modifierad Volvo 850 T5-R är en underskattad bil, som trots 25 år på nacken håller än idag.
BMW:n drar ifrån en del på alla rakor, men i kurvorna kommer den svenska kombin upp i bakhasorna på den nya tyska sportbilen trots att den har en bakspoiler modell stor. Volvon har fått en del nödvändiga uppgraderingar för att hålla modern banstandard. Den har KW V2 Coilovers, större och modernare frambromsar, värre krängningshämmare och en växellåda som är uppgraderad till Drenth LSD. Motorn är lätt trimmad till 300 hästkrafter och en del onödig vikt är borttagen så Volvon väger in på 1290 kg. På hjulen sitter Michelin slicks.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter