En studie på 18 000 elbilar visar hur mycket räckvidden som försvinner i vintertemperaturer. I genomsnitt försvinner 29,7% när temperaturen faller till noll grader celsius, enligt Recurrent. Volkswagen ID.4 har det största tappet – medan Audi e-tron tappar minst.
Att elbilar tappar räckvidd när kvicksilvret faller är välkänt, men hur stort det verkliga tappet är varierar mellan olika tester. Norska NAF och Motor genomför varje år ett körtest av nya elbilar. De senaste två åren har olika Teslamodeller gått segrande ur testet. Där startar dock bilarna från ett uppvärmt garage och syftet är att ta reda på hur stor skillnaden är mot WLTP-räckvidden.
Nu har amerikanska Recurrent genomfört en studie på 18 000 elbilar i verkligt användande. Studien visar att elbilar i genomsnitt har 70,3% av sin verkliga räckvidd när termometern faller under noll grader jämfört med om de körs i idealiska förhållanden. Testet visade tydligt att alla elbilar tappar räckvidd, men att de som är utrustade med värmepump klarar sig betydligt bättre.
Allra bäst klarade sig Audi e-tron (nuvarande Q8 e-tron) som i genomsnitt tappade 16% räckvidd vid minusgrader. Sämst gick det för Volkswagen ID.4 som fick se hela 46 procent av räckvidden frysa inne. Vissa varianter av ID.4 i USA saknar värmepump, något som svenska bilar har. Teslas bilar som har värmepump klarade sig bra med ett tapp på 24 procent för flera modeller. Jämfört med den officiella EPA-räckvidden tappade dock flera av Teslas bilar omkring halva räckvidden.
Orsakerna till att elbilar tappar så mycket räckvidd i vinterkyla är flera. Dels fungerar batterikemin sämre i kalla temperaturer. De hämmar kemiska reaktioner i batteriet och fungerar som ett motstånd som bromsar de fysikaliska processerna. Detta minskar den tillgängliga kraften för elbilar. Dessutom går mycket av energin i batteriet åt till att värma kupén i bilen. En bil med förbränningsmotor använder spillvärme från motorn, medan elbilar är så effektiva att det inte finns mycket spillvärme som kan användas.
Tipsen för att maximera räckvidden i kallt väder
Förvara gärna bilen i ett uppvärmt garage innan avresan, eller värm upp din bil medan den fortfarande står på laddning.
Använd möjligheten att förkonditionera batteriet inför en viss avresetidpunkt om din bil har en sådan funktion, det ökar bilens effektivitet vid körning.
Använd inte för hög temperatur i kupén om du fryser, använd hellre ratt- och sätesvärme då dessa förbrukar mindre energi.
Välj om möjligt en elbil som är utrustad med värmepump. Det ger en effektivare uppvärmning av elbilen som i sin tur ökar räckvidden.
Använd navigationen för att köra till en snabbladdare. Vissa elbilar, främst Tesla, har en funktion som då förvärmer batteriet för att göra laddningen snabbare och effektivare.
Källa: Recurrent
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter