Xiaomi planerar att sälja fler elbilar än fyra tyska biltillverkare tillsammans redan i år. På bara ett år har de sålt 200 000 elbilar.
Mobiltelefontillverkaren Xiaomi går verkligen på offensiven. Förra året lanserade man sin första bil. Elbilen SU7 blev snabbt populär på den egna marknaden. Nu kommer Ultra-versionen, ett sportigt monster med ungefär 1500 hästkrafter för drygt 700 000 kronor. YU7 borde sätta skräck i de tyska premiumtillverkare.
Den är mycket billigare än deras modeller och hotar slå ut dem från den kinesiska marknaden.
Vi behöver inte backa bandet särskilt långt till en tid då tyskarna håvade in storkovan i Fjärran Östern. Då var tyska bilar det hetaste man kunde ha bland smått förmögna kineser. Nu har allt vänts över ända.

Kineserna vänder ryggen åt de europeiska bilarna. Istället längtar man heligt efter sina egna inhemska modeller. Fullproppade med ny och häftig teknik känns det betydligt mer attraktivt än de dammiga tyskarna.
– Den asiatiska bilindustrin kommer från spel och hemelektroniktillverkning. De har en annan kunskap och kultur, de kan bygga bilar som möter nya behov, säger experten Claes Hemberg.
Xiaomi har redan satt sin målsättning. Man går ut hårt och säger att de i år ska bli större än samtliga de tyska biltillverkarna på den kinesiska marknaden, skriver Carscoops. Deras vd, den färgstarka William Lu gör ingen hemlighet med att han tänker sopa banan med tyskarna. De siktar på att sälja 350 000 elbilar i år, vilket innebär att de blir större än Audi, BMW, Mercedes och Porsche tillsammans.
– Tyskarna är flera år bakom kineserna, man behöver göra något snabbt för att inte halka efter ännu mer, säger Claes Hemberg.
Xiaomi ligger också i startgroparna för att expandera ut i världen. Till sommaren ska man öppna en visningshall i Warszawa för sin första modell SU7. Sedan kommer det inte att dröja länge innan värstingen YU7 når nyfikna västerlänningar.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.