VW:s nya billiga elbil släpps som GTI – så blir busbilen

Volkswagens nya billiga elbil kommer att släppas som GTI. Precis som originalet blir bilen framhjulsdriven – och den får betydligt mer än ID.2 All:s 226 hästkrafter. 
– Vi jobbar på en sportig version, säger VW:s tekniske utvecklingschef Kai Grünitz till Top Gear. 

I onsdags kväll visade Volkswagen upp sin nya elektriska folkbil ID.2 All (ID till alla). Bilen blir lika stor som en Polo på utsidan, men lika rymlig som Golf inuti. Volkswagen har bytt ut sitt designspråk, och elbilen ser nu mer ut som klassiska versioner av Golf, med inspiration av andra ikoniska modeller. Bilen är en traditionell halvkombi, men en C-stolpe som anknyter till Golf 1. Grundpriset är 280 000 kronor.

Nu visar det sig att bilen, precis som Golf I, kommer att släppas som busbilen GTI. Ett av märkets mest klassiska modellnamn kommer att hamna på elbilen. Redan i grundversion är bilen sportig med 226 hästkrafter, men Volkswagen nöjer sig inte med det, utan släpper även en billig prestandabil. 
– Det kommer bara att vara framhjulsdrivet. Ingen fyrhjulsdrift, säger Kai Grünitz till Top Gear.

GTI-versionen kan bli en riktigt snabb liten sak, då elbilen redan i vanlig version har 226 hästkrafter och gör 0-100 km/h på 6,9 sekunder. GTI kommer bli betydligt kvickare och få en högre toppfart än instegsmodellens 160 km/h. Ännu vill inte Volkswagen gå ut med hur mycket effekt GTI får. 
– Jag har en siffra i åtanke för makten. Men det här kommer att bli en överraskning till nästa gång vi ses, säger Kai Grünitz.

Vad prispåslaget blir är än så länge en väl förborgad hemlighet, det vi vet är att grundversionen kostar 280 000 kronor och har och en beräknad räckvidd på upp till 450 km (WLTP). D.2 är 4,05 meter lång och 1,81 meter bred. Bilen är 1,53 meter hög. Axelavståndet är 2,6 meter, åtta centimeter kortare än på dagens Golf. Mycket talar för att den slutliga versionen kan få heta Golf – i så fall återföds Golf GTI som elbil.