Volkswagen-gruppen vinst för halvåret blev en besvikelse. Nu drar biljätten ner kapaciteten i Tyskland med 25 procent. Alla nattskift försvinner på fabrikerna.
– De är mycket dyra för oss, uppger en toppchef.
Under torsdagen kom Volkswagen in med sin kvartalsrapport som fick aktien att falla med med fyra procent. Vinsten minskade med 2,4 procent till 63 miljarder kronor. Siffrorna kan låta imponerande, men både ledningen och aktieanalytiker är missnöjda.
Nu ska jättekoncernen med 700 000 anställda i bland annat VW, Audi, Skoda och Seat spara ännu mer pengar, uppger Automobilwoche. Detta trots sparprogram som nyligen införts.
– Det handlar om kostnader, kostnader, kostnader. Speciellt med Volkswagens kärna, men i alla våra märken, säger vd Oliver Blume under analytikersamtalet.
Nu tar Oliver Blume till en drastisk åtgärd för att få ner kostnaderna i Tyskland. Kapaciteten i fabrikerna dras ner med 25 procent. Hela koncernen går från tvåskift till treskift.
– Vi är mitt uppe i att implementera våra prestationsprogram för alla varumärken. Vi har också gjort kapacitetsjusteringar. Organisatoriskt och tekniskt har vi minskat den tekniska kapaciteten på platser som Ingolstadt, Emden och Zwickau med 25 procent. Speciellt i Tyskland ger detta oss en bättre position, säger Blume.
Den största förändringen är att ta bort nattskift i alla fabriker.
– Vi har tagit bort nattskiften i Tyskland, som är mycket dyra för oss, säger VW: finanschef Arno Antlitz.
VW-koncernens stora sorgbarn är den nya SSP-plattformen, där mjukvaruutveckling i Tyskland är flera år försenade. För att få hjälp har Volkswagen köpt in sig i både Xpeng och Rivian. Oliver Blume har bantat det egna mjukvarubolaget Cariad.
– Vi arbetar med Xpeng på MEB-arkitekturen, med Rivian utanför Kina för våra modeller på SSP-arkitekturen, säger Oliver Blume.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter