Som om krisen på hemmaplan med 10 000-tals anställda som får gå och stänga fabriker inte vore nog. Nu åker Volkswagen på en smäll på omkring 20 miljarder kronor i Northvolt. Utan att ha fått ett enda elbilsbatteri för pengarna.
Det som skulle bli Europas superetablering på batterimarknaden blev Sveriges största konkurs i modern tid. 5000 anställda riskerar nu att tragiskt stå utan jobb. Svenska skattebetalare och pensionssparare åker på en smäll på 20 miljarder kronor. Men den allra största enskilda förloraren är biltillverkaren Volkswagen. De trodde till en början stenhårt på Northvolt och är största ägaren med 22 procent av aktierna.
Volkswagen var tidigt med på tåget och pumpade in 16 miljarder kronor i olika emissioner Northvolt, enligt egna uppgifter. Dessutom har företaget lånat ut flera miljarder i konvertibler. Planen var att Volkswagens elbilar skulle ha heleuropeiska batterier, gjorda med miljövänlig svensk el. Men det blev inte ett enda elbilsbatteri. Några hundra lastbilsbatterier till Scania var allt som levererades.

Volkswagen slåss redan mot kris i Tyskland. De ska spara bort 35 000 jobb och slå igen flera fabriker i Tyskland. Nu tvingas de ta en jättesmäll i Sverige. Med emissioner, lån och konvertibler uppgår förlusten till omkring 20 miljarder kronor för den pressade Volkswagen-koncernen.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter