Volvos vd: 1000 ellastbilar kräver en kärnreaktor

Volvochefen Martin Lundstedt kräver snabbare utbyggnad av elnät och energiproduktion för att klara elektriska lastbilar. 
– När flottan av fordon växer måste även produktionen av el säkras, som ett exempel kan 1 000 lastbilar komma att kräva en effekt motsvarande en havsbaserad vindkraftspark eller en kärnkraftsreaktor om lastbilarna behöver laddas samtidigt, säger Martin Lundstedt, vd för Volvo till DI.

Elektriska lastbilar har ökat sin försäljning kraftigt, men utgör fortfarande bara en liten del av den totala lastbilsflottan. Volvo är stor marknadsledare med ungefär 50 procent av marknaden och satsar hårt på ökad elektrifiering. Men om inte investeringarna i elnäten hänger med hotas omställningen, varnar Volvos vd Martin Lundstedt. En flotta på 1000 lastbilar kan kräva effekt motsvarande en ny kärnkraftreaktor och utbyggnader av elnätet. 

– När vi ställer om till ellastbilar som ska laddas måste det lokala elnätet snabbt byggas ut så att laddaren kan anslutas när och där den behövs. Vi ser att detta är en stor utmaning med de ledtider vi har i dag, säger Martin Lundstedt i en intervju med Dagens Industri

Enligt Lundstedt har inte svenska och europeiska politiker förstått hur omfattande investeringar som krävs för att vi inte ska tappa fart i omställningen. Om inte politikerna satsar mer på infrastruktur och stöd till investeringar är risken stor att vi tappar till Kina och USA. 

– Jag är i grunden inte för statsstöd, men vi måste ha en spelplan som är rättvis, annars kommer allokeringen av kapital att hamna där det är mest fördelaktigt, det är så marknaden fungerar. Vi kan tycka vad vi vill om det, men finns det stora stödpaket kommer det att väga över i stora investeringsbeslut. Europa måste förstå att frågan var företagen investerar först är viktig för det är kring den värdekedja som skapas först som även innovationsnätverket runt värdekedjan skapas, säger Lundstedt. 

I ett räckviddstest som nyligen gjordes visade sig Tesla vara överlägsen Volvos lastbil i USA. Tesla Semi hade en räckvidd på 64 mil jämfört med Volvo VNR Electric som endast kom 28 mil. Den kritiken viftas dock bort av Lundstedt. Enligt Volvochefen sa man inte titta på enbart räckviddsparametern. Köparna vill inte ha större batterier då det tar bort lastkapacitet, enligt Volvochefen. 
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester