Volvos superteknik i EX60: ”Bara fantasin begränsar”

Volvo Cars kommer att använda revolutionerande teknik i nya Volvo EX60 som ska tillverkas i Torslanda. Volvos nya gigapressar öppnar helt nya möjligheter för bilbyggande. 
– Bara fantasin sätter gränser, vi har även tittat på att gjuta en batterilåda eftersom det ersätter många delar, säger Mikael Fermér, ansvarig för arkitektur i plattformar, till Autocar.

Presentationen av nya Volvo EX60 närmar sig och nu avslöjar Volvo Cars fler detaljer om produktionstekniken. Just nu byggs Torslandafabriken om för 10 miljarder. Bland annat har Volvo investerat i två gigapressar från Bühler som gör att hela karossdelar kan formpressas i aluminium, istället för att svetsas ihop av 100 delar. Teknologin är tydligt inspirerad av den som Tesla använder till Model Y.

Än så länge är det bestämt att hela bakvagnen ska formgjutas av aluminium på en ny plattform, uppger Autocar. Nya EX60 får en annan plattform än SPA2-plattformen som används i nya Volvo EX90 som ska tillverkas i USA. Nu öppnar Volvo för att pressgjuta ännu fler delar i nya GPA-plattformen för 60-serien. Bara fantasin begränsar, uppger plattformsarkitekten Mikael Fermér. Tekniken gör bakchassit 50 procent lättare och använder 84 procent färre svetsfogar.  

De nya megapressarna från Bühler är nu installerade i Torslandafabriken. De stora pressarna är 7,6 meter höga och och väger över 1000 ton per styck. De arbetar med ett tryck på 8400 ton.

Efter bakvagnen är batterilådan en möjlig del att pressgjuta. Många oroar sig för att pressgjutna delar inte ska gå att reparera, men enligt Mikael Fermér är oron något överdriven. 
–  Det går att reparera en megagjuten del till viss del, men om det är en riktigt allvarlig krasch så skrotas den. Men det är samma sak för en traditionell bil, och förmodligen ungefär lika sannolikt som att huvuddelen av en nuvarande bil skrotas, säger han till Autocar. 

Den nya GPA-plattformen till 60-serien får enligt vad Carup erfar inte samma core computing-teknik som EX90. Istället använder Volvo flera mindre datorer som sitter nära varje hjulhus.
LÄS MER: