Här får Volvo i Göteborg sin enorma gigapress

Nu har Volvo Cars startat installationen av två enorma gigapressar i Torslandafabriken i Göteborg. De gigantiska pressarna kom på 120 lastbilar och kan pressa bildelar med 8400 tons tryck. På bara två minuter gjuter gigapressen hela fram- eller bakdelen till nya Volvomodeller. 
– Det största teknikskiftet sedan vi bytte från trä till stål, säger Mikael Fermer på Volvo Cars till Autonews. 

Tio miljarder kronor ska investeras i Volvo Torslandaverken de närmaste åren. Nu har installationen av två enorma gigapressar börjat. Det handlar om två stycken 7,6 meter höga Carat 840 pressgjutningsmaskiner som Volvo köpt från schweiziska Bühler. En press är lika stor som ett hus. Delarna till varje pressa vägde 1000 ton och kom på 120 lastbilar, uppger Bühler Group på Linkedin

Tesla har redan tagit en liknande teknik i bruk i sina fabriker, och Volvo Cars blir en av de första efter Tesla som tar den nya tekniken i bruk för stora chassidelar. När Volvos nya pressar är i drift kan de pressa chassidelar med 8400 tons tryck och 200 kilo aluminium kan pressas till stora bildelar på bara två minuter. 

Volvo Torslandaverken kommer att pressgjuta hela stycken av chassit till nya modeller – en metod de beskriver som lika revolutionerande som när de gick från trä till stål. Illustration: Volvo Cars
De två Carat 840-pressarna från Bühler kom på 120 lastbilar och installeras här i fabriken: Bild: Bühler/Linkedin
Pressen arbetar med ett tryck upp till 8400 ton, vilket är högre än Teslas pressar i Berlinfabriken.

Metoden sparar enormt mycket tid och pengar då en del ersätter 100-tals gamla ståldelar som tidigare fick svetsas samman. I en intervju med Autonews har Volvos Mikael Former beskrivit metoden som ”Det största teknikskiftet sedan vi bytte från trä till stål.” Det kan handla om en tidsbesparing på 75 procent. Dessutom blir bilen lättare. 

Grundprincipen med megacasting har funnits länge, men det är först de senaste åren som den har anammats inom bilindustrin för stora chassidelar, tack vare Tesla. Det gör att produktionen blir enklare och en enda formgjuten del i aluminium kan ersätta 100 delar som tidigare fick svetsas ihop. Aluminiumet smälts ner, flytande aluminium sprutas in i pressen och trycks sedan ihop under högt tryck och kyls ner. 

En stor chassidel kan gjutas på två minuter och ersätter omkring 100 delar som tidigare fick svetsas ihop. Illustration: Volvo Cars

De första gigapresserna i Europa finns i Teslas fabrik i Grünheide utanför Berlin i Tyskland. De pressgjuter stora chassidelar till Tesla Model Y. De uppges ha en presskraft på 6000 ton, Volvos pressar blir därmed betydligt kraftfullare än Teslas. Även Toyota utvecklar megacasting, men Volvo Cars verkar nu ligga långt före japanerna. Tesla vill dock ta ytterligare ett steg och pressgjuta hela bottenplattan i ett stycke.

Vilka bilmodeller som Volvo ska använda gigapressarna till är än så länge topphemligt. Men mycket talar för att det kan handla om nya Volvo EX60 och andra elektriska modeller som ännu inte visats. Nya Volvo EX30 tillverkas i Kina medan nya Volvo EX90 ska tillverkas i USA med start nästa år. Det har tidigare talats om att tekniken ska tas i bruk 2025, Volvo tycks därmed ligga bra till med tidsplanen.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester