Volvos och Daimlers första bränsleceller tillverkade

Volvo och Daimler Truck har satt igång gemensam pilotproduktion av bränsleceller. Vätgastekniken är tänkt att användas i framtidens lastbilar. 
– Bränslecellsteknik är en väl beprövad lösning för CO2-neutrala långväga tunga transporter. Den har dock ännu inte producerats i industriell skala, vilket är just nyckeln till att uppnå skalfördelar, säger Lars Johansson , COO för Cellcentric.

Tillsammans med Daimler Trucks har Volvo startat Cellcentric som ska producera bränslecellssystem för framtidens vätgasdrivna tunga fordon. Företaget har tagit fram ett komplett bränslecellssystem som ska kunna integreras i lastbilarna. Och nu har en viktig milstolpe tagits – pilotproduktionen är i gång i anläggningen i Esslingen-Pliensauvorstadt. 

Anläggningen invigdes i torsdags och är ett steg på vägen mot storskalig produktion, även om utmaningarna dit är stora. Volvos och Daimlers gemensamma bolag Callcentric har som mål aatt utveckla, producera och distribuera bränslecellssystem i stor skala i den tyska delstaten Baden-Wuerttemberg.

Anläggningen invigdes dagen före midsommarafton i Tyskland.

– Öppningen av vår pilotproduktionsanläggning i Esslingen idag är inte slutpunkten för storskalig produktion, utan snarare planen för nästa steg. Under de kommande åren kommer vi att fortsätta att konsekvent driva på industrialiseringen och skalningen av produktionen av bränslecellssystem på Weilheim-anläggningen, säger Lars Johansson.

Den 20 juni välkomnade Lars Johansson och den cellcentriska ledningsgruppen många gäster från politik, näringsliv, föreningar, vetenskap och forskning till öppningsceremonin, inklusive Baden-Wuerttembergs delstatsministrar Dr Nicole Hoffmeister-Kraut (ekonomi, arbete och bostäder) och Thekla Walker (miljö, klimat och energi) samt Heinz Eininger, distriktsadministratören i Esslingen, och borgmästarna i Esslingen, Matthias Klopfer, och Weilheim, Johannes Zuefle.

Alla är inte övertygade i storheten i bränslecellsteknologin. Verkningsgraden blir betydligt lägre än hos en elektrisk lastbil, däremot tenderar räckvidden att bli bättre. Cellcentric planerar att ha storskalig serieproduktion i slutet av decenniet och förhoppningsvis finns det då utsläppsfria lastbilar för långdistanstransporter. 
LÄS MER: