Volvos nya uppfinning: Rädda bilen från potthål

Potthål hör tyvärr till vardagen för många bilförare. Volvo har fått patent på ett system som ska upptäcka potthål och farthinder innan de når bilen. Skador från potthål är tyvärr vanligt och kan vara väldigt kostsamt att reparera.

Farthinder och potthål kan vara ett irriterande moment för många bilförare. Att hjulupphängning, däck eller annat på bilen skadas av potthål är tyvärr inte alltför ovanligt och innebär rejäla kostnader för ägare och försäkringsbolag. Nu har Volvo fått patent på ett system för autonoma fordon som kan upptäcka vägförhållanden som kan vara skadliga för bilens mekaniska struktur. Exempel på sådana vägförhållanden är farthinder, potthål och vägskräp.

Trots att systemet i huvudsak är anpassat för autonoma fordon kan systemet även byggas in i vanliga fordon med en mänsklig förare. Problemet har tidigare varit att det är svårt att detektera potthål ifall man är i exempelvis en bilkö med många bilar framför som döljer potthålen. Men nu ska detta vara möjligt tack vare Volvos nya patenterade system.

Systemet läser av vägen med hjälp av att analysera framförvarande bil. Bild. Volvo/ US PTO

Systemet fungerar genom att analysera beteendet på bilen framför. Exempelvis om höjden ändras på bilen framför på bara en sida så kan systemet tolka det som att den kört över ett potthål och då anpassa sin egen körning efter det. Systemet kommer även att kunna dela informationen med andra bilar så att de kan anpassa körningen i god tid. Tekniskt så kräver systemet inga ytterligare sensorer utan baseras istället på de kameror och övriga sensorer fordonet redan har.

För att systemet ska fungera måste bilen veta vilka mått bilen framför har i normala fall. Likt moderna polisbilar kan systemet läsa av registreringsskylten på bilen framför för att veta vilken bilmodell det är och på så sätt avgöra mått på bilen, enligt patentet. En annan metod för att avgöra mått bilen är att bilens sensorer försöker mäta bilen framför. Vilken av dessa metoder som väljs är upp till ingenjörerna som utvecklar bilen då båda metoderna är inkluderade i patentet. Hur väl detta system fungerar i praktiken och när det kommer att finnas i Volvos bilar återstår att se.

LÄS MER: