Volvo CE har börjat testerna av världens första vätgasdrivna dumper, ”El-Kalle”. Bränslecellsdumpern Volvo HX04 släpper bara ut lite vattenånga.
Volvo CE har redan lanserat mindre elektriska maskiner, och nu börjar testerna av ytterligare en nollutsläppsmaskin. Den här gången handlar de om en tung dumper som drivs med vätgas och bränsleceller.
Utvecklingen och byggandet av den sexhjuliga prototypen El-Kalle har till stor del skett vid Volvo CE:s anläggning i Braås. Vid samma anläggning föddes Grus-Kalle, världens första ramstyrda dumper 1966.
Volvo HX04 laddas med 12 kg väte på cirka 7,5 minuter, vilket gör att den kan köras i cirka fyra timmar. Bränsleceller fungerar genom att få väte att reagera med syre och alstra elektricitet som driver maskinen. I processen producerar bränsleceller även värme som kan användas för uppvärmning av hytten. Den enda avgaserna är vattenånga.
– Vi uppfann världens första ramstyrda dumper för mer än 55 år sedan, och vi är glada och stolta över att återigen driva förändring med detta koncept för bränslecellsdumprar, säger Carolina Diez Ferrer, Head of Advanced Engineering Programs på Volvo CE.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter