Volvo Cars har börjat säga upp sina bilhandlare runt om i Sverige. Efter 70 år tappar anrika Göinge Bil rätten att sälja Volvobilar.
– Med den historien är det omtumlande, säger vd Johan Kempas till Dagens Industri.
Det började med att Volvo sa upp den största handlaren Bilia för två år sedan. Efter att Bilia sålt av tio anläggningar fick de till slut behålla sin avtal i mindre skala.
Nu har Volvo börjat säga upp fler handlare. Efter att ha sålt Volvobilar ända sedan PV:ns era 1952 sade Volvo nyligen upp Göinge Bil i Småland och Skåne. Göinge Bil säljer Volvo i Hässleholm, Osby, Markaryd och Älmhult.
– Det är en del i vår strategi kring ett balanserat Volvohandlarnätverk med hänsyn taget till framtiden med vad det innebär kring både elektrifiering och nya affärsmodeller, säger Jessica Span, vd för Volvo Cars i Sverige, till DI.
Oron är stor bland vissa handlare att de ska drabbas av uppsägningar. Enligt uppgifter är flera handlare på väg att sägas upp. Volvos mål är att de själva ska ta över all kontakt med kunderna och sälja bilarna över nätet.
– Eftersom diskussionen pågått en tid var det inte som en blixt från klar himmel, men väldigt tråkigt. Vi har fått veta att Volvo vill ha färre återförsäljare och större distrikt samtidigt som man vill ha mer digital försäljning”, säger Johan Kempas, vd för Göinge Bil.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter