Nu uttalar sig Volvo Cars, Zeekrs och Polestars huvudägare Geely Holding för första gången om EU:s nya strafftullar. Volvo kan tvingas betala tull på totalt 30 procent på sin nya EX30-modell.
– Geely Holding uttrycker stor besvikelse över kommissionens beslut. Beslutet att införa utjämningstullar är inte konstruktivt och kan potentiellt hindra ekonomiska förbindelser och handelsförbindelser mellan EU och Kina och därmed skada Europas företag och konsumentintressen, skriver Geely i ett uttalande.
EU-kommissionens beslut om att införa provisoriska strafftullar mot kinesiska bilar har mötts av protester från alla håll och kanter och ingen tycks gilla beslutet. Tyska bildirektörer protesterar högljutt mot tullarna på 17-38 procent som kan vara starten på ett handelskrig. Nu kommenterar Geely Holding som är huvudägare till Volvo Cars, Polestar och Zeekr för första gången. Koncernen är en av de största importörerna av elbilar från Kina till Europa. De är starkt kritiska.
– Geely Holding stödjer alltid frihandel, förespråkar rättvis konkurrens och följer strikt alla lagar och förordningar på de marknader där den är verksam. Geely Holding är fullt engagerad i att tillhandahålla exceptionella produkter och tjänster till globalt användare.
Geely framhåller att de investerat stora summor i europeisk industri och skapat många arbetstillfällen i Europa. Koncernen är till exempel Göteborgs största arbetsgivare med över 20 000 anställda.
– Under de senaste tjugo åren har Geely Holding gjort omfattande investeringar i Europa, vilket förbättrar den regionala industriella värdekedjans innovativa förmåga och skapar tiotusentals värdefulla karriärmöjligheter i Europa. Vi uppmanar Europeiska kommissionen att noggrant överväga sitt beslut, lyssna på alla parters oro och arbeta tillsammans för att hitta en lösning som främjar rättvis konkurrens och samtidigt skapar en konstruktiv miljö för långsiktigt hållbar utveckling.
– Geely Holding ägnar stor uppmärksamhet åt besluten från EU-kommissionen och kommer att följa upp med berörda parter i denna fråga. Vi gör alla nödvändiga åtgärder för att skydda våra legitima rättigheter och intressena för konsumenter globalt, skriver koncernen avslutningsvis.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter