Volvo XC90 mest krånglande modellen – fel på tre av fyra senaste året

Här är utmärkelsen Volvo nog helst hade velat vara utan. 
Volvo XC90 har korats till Storbritanniens mest opålitliga bil efter en undersökning bland 47 000 förare. 
XC90 var sämst bland 280 bilmodeller och 75 procent av bilarna har haft problem under det senaste året. 

Volvo XC90 (generation II 2015-) är företagets dyraste modell och bilen kostar från 669 000 kr, så många köpare hade säkert väntat sig en högre kvalitet från Volvos flaggskepp. 

Konsumenttidningen Which? i Storbritannien har gjort en undersökning bland 47 000 bilägare om hur tillförlitliga deras bil är. Och bland 280 bilmodeller i undersökningen hamnar Volvo XC90 på sista plats. 

Enligt Which? har nästan tre fjärdedelar av ägarna haft problem med sina XC90-bilar under det senaste året, en högre siffra än för någon annan bilmodell. Problemen eskalerar när bilarna är äldre än tre år, den andra generationen av XC90 har funnits på marknaden sedan 2015. Modellen hade en lång lista med problem i undersökningen. 

Bland annat hade 16 procent av ägarna haft problem med att bilen vägrat att starta. Lika vanligt var det med fel på avgas- och den elektroniska avgaskontrollen. Mer än 10 procent av bilarna hade också haft fel på motorkylningen, yttre dörrhandtag och lås, inre dörrhandtag, fjädring, bränslesystem, inredning samt turbon. 

Det är främst bilar som är mellan tre och fem år gamla som lider av problemen. Nyare bilar är inte lika hårt drabbade, vilket tyder på att Volvo då inte hade lika stora problem med kvaliteten. 

– Det är enormt nedslående för varumärket och dess flaggskepps-SUV. Med sitt rykte för säkerhet tror man att Volvos bilar också ska vara tillförlitliga, men som vår forskning har visat är det två olika saker, kommenterar Harry Rose, redaktör för konsumentsajten ”Which?”.

Så här kommenterar Volvo i Storbritannien undersökningen för tidningen. 
– Vi kompromissar aldrig med säkerheten och vidtar alltid de åtgärder som krävs för att garantera våra kunders säkerhet. Förutom säkerhetsåterkallelser övervakar vi ständigt tillförlitligheten hos våra produkter och genomför kostnadsfria kampanjer för att uppdatera delar där ett systematiskt problem identifieras. Även om storleken på undersökningen kan vara liten kompletterar detta våra egna omfattande uppgifter och hjälper oss att förstå vad våra kunder upplever.