Sveriges mest sålda bil augusti är inte längre en Volvo.
Koreanska Kia Niro petar ner svensken från förstaplatsen på hemmaplan.
Volvo får nöja sig med brons då även tysken Volkswagen Golf kör förbi och kniper silver i augusti.
– Vi är otroligt stolta över att Kia Niro är Sveriges populäraste bil, säger Peter Himmer, vd Kia Motors Sweden.
Volvo har dominerat marknaden stort i i år, men i augusti blev det förändringar på bilmarknaden. Crossovern Kia Niro sålde bäst av alla bilmodeller under augusti med 1222 nyregistreringar. Även Volkswagen Golf gick starkt och stod för 1160 bilar. Tidigare ettan Volvo V60 tappade rejält och bästa Volvo blev XC60 på tredje plats. Volkswagen blev största bilmärke totalt. Volvo kan dock trösta sig med att XC60 blev den mest sålda laddhybriden. Kia e-Niro blev den överlägset mest sålda elbilen, långt före Tesla Model 3.
– Vårt heltäckande modellutbud symboliseras på många sätt av Kia Niro som erbjuds som hybrid, plug-in hybrid och elbil och som med sin mångsidighet passar många svenskars vardagliga bilbehov. Vi är otroligt stolta över att Kia Niro är Sveriges populäraste bil och att även Kia Ceed, som också erbjuds som plug-in hybrid, är med på topplistan, säger Peter Himmer, vd Kia Motors Sweden.
– Registreringarna av nya personbilar minskade med 13,4 procent i augusti jämfört med augusti förra året, som var den näst bästa augustimånaden någonsin för personbilar. Även om det är fortsatta minussiffror ser vi tecken på en återhämtning jämfört med det mycket svaga andra kvartalet då registreringarna minskade med 37 procent jämfört med samma period ifjol. Den återhämtning som vi nu ser förklaras av att biltillverkningen kommit igång i många länder och att man har kunnat leverera bilar igen. Hittills i år har personbilsregistreringarna minskat med 21,3 procent och lätta lastbilar har minskat med 45,7 procent, säger Jessica Alenius, vice VD på BIL Sweden.
Det finns en fortsatt stor osäkerhet om konjunkturutvecklingen framöver, även om bilmarknaden enligt många bedömare passerat botten.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter