Volvo P1800 Cyan sätter ikonerna på plats

Volvo P1800 Cyan GT utmanas av flera andra nygamla ikoner i en testduell. Alla fyra bilar som testas är restomod-versioner av ikoniska modeller.
– Det som nästan är det bästa med dessa restomods är deras vikt och storlek, säger Ollie Marriage, journalist från Top Gear. 

Restomod är en av de hetaste trenderna inom bilvärlden. Konceptet går ut på att man tar en äldre bil och renoverar den, samtidigt som den får ett flertal modifikationer. Så gott som alla delar på bilen byts ut mot moderna komponenter, men det klassiska utseendet behålls. Top Gear valde nyligen att ställa fyra olika restomod-versioner av ikoniska modeller mot varandra i en testduell. 

En av bilarna som journalisten Ollie Marriage från Top Gear testar är Volvo P1800 Cyan GT. Bilen är restomod-versionen av en av Volvos mest legendariska modeller, Volvo P1800. Cyan fick enorm uppmärksamhet när de introducerade sin restomod-version 2020 för första gången.Något år senare lanserades GT-versionen. 

Den nya versionen är byggd som en Grand Tourer. Den fullt justerbara fjädringen är nu inställd för slingrande landsvägar och inspirerande men bekväm långdistanskörning. Under huven har den en tvåliters turbomotor med fyra cylindrar som är optimerad för njutbar körbarhet snarare än råkraft.

När Ollie Marriage kör Volvon imponerades han. En stor del av allt beröm bilen får har med dess vikt att göra, som ska vara under 1000 kg. Detta gör att styrningen av bilen känns väldigt rolig och lätt jämfört med dagens moderna bilar, enligt journalisten.
– När du kör på de riktigt små vägarna har du fortfarande så otroligt mycket mer plats, samtidigt känns bilen väldigt lätt att styra, säger Ollie Marriage. 

En av de andra restomod-versionerna som Top Gear också testar är en Lancia Delta Integrale Futurista. Bilen som Top Gear-journalisten kör är enbart en prototyp och har en del slitage. Företaget bakom bilen heter Amos och planerar att totalt bygga 20 bilar av modellen.
– Det är inget fel på motorn som är väl inkörd nu, men resten känns lite mer bökigt och bilen har en del problem, säger motorjournalisten. 

Ollie Marriage testar även en elektrisk restomod. Företaget Totems har tagit fram en restomod-version av Alfa Romeo GTA. Bilen lanseras först som förbränningsbil, men nu har de även valt att ta fram en elversion som fortfarande är i en utvecklingsfas. Även om designen på bilen imponerar stort på motorjournalisten, visar det sig att den har andra tydliga svagheter.
– När du kör den fattar du att den inte är i närheten av att vara färdig än, säger Ollie Marriage. 

Den sista bilen journalisten testar är företaget Kimeras EVO37. Bilen är en restomod-version av Lancia 037. Kimera planerade till en början att enbart bygga 37 bilar, men på grund av en hög efterfrågan fick de ändra det beslutet. Bilen imponerar stort på Ollie Marriage när han provkör den.
– Kimera har gjort något som alla mindre restomod-företag borde göra. Fokusera på en modell och gör den otrolig, säger Top-Gear-journalisten.
– Jag älskar det här, jag måste verkligen säga att det här är en väldigt speciell bil, fortsätter han.
LÄS MER: